Niet te geloven.

21-05-2017.

Hoewel de meeste wedstrijden van de Salamander , in verband met de veiligheid, bij afgaand tij worden gevist, ontkomt uw wedstrijdsecretaris er niet aan om af en toe een wedstrijd te plannen met opkomend water. Zo ook op zondag 21 mei.
Al vroeg wandelde ik met Jaco en Hielke het strand op om richting Egmond een kansrijke stek te gaan zoeken. Met laag water rond 08.00 uur was dat geen enkel probleem. Even voorbij Bad Noord was er veelbelovend stukje kust waar we ons geluk zouden gaan proberen. Na het optuigen van de hengels en in afwachting van het geluidloze startschot zagen we langzamerhand het strand bevolkt worden door medevissers.
Allereerst reden de gebroeders Tessel, gelijk de heemskinderen op het ros Beiaart , met de quad van Sjaak voorbij, gevolgd door Arie met als meerijder in het aanhangertje gastvisser Sjon Beun. Even later passeerde diverse tractoren-aanhangers met daarop vriendelijk zwaaiend een keur een medevissers. Geflankeerd door Hielke, Jaco en wat verder Nico Tessel en Arie kon ik om 09.00 uur beginnen aan de derde wedstrijd van de competitie . Voorzien van de beste kwaliteit pieren die ik bij Rik kon kopen vlogen 6 haken te water, zoals gebruikelijk dichtbij en ver weg. Het wachten kon beginnen. Weldra zag ik zowel links als rechts van mij de eerste vissen aan land komen. Aarzelend kwam ook bij mij de vangst op gang. Om mijn vistijd te maximaliseren had ik gelijk iedereen een paar reservelijnen klaar hangen. Toen dus de eerste visjes binnen kwamen kon ik snel verder vissen met zo’n lijn. Tot mijn grote verbazing maakte het niet uit wat voor lijn ik gebruikte. Afhouders, wapperlijnen kort of lang, rode , zwarte of transparante lijnen, dicht bij en ver weg, alles kon. Soms alleen, vaker met tweeën en af toe met drie volle haken bleef ik vis vangen. In een schaars moment van rust wandelde ik even naar Nico Tessel. In de hoop een zeebaars te verschalken was hij begonnen met een Portugese onderlijn, echter zonder resultaat. Ook Arie was de wedstrijd begonnen met lange wapperlijnen. Aangezien die als kluwen weer uit het water kwamen schakelde hij even later snel over op andere lijnen. Hielke en Jaco draaide regelmatig visjes naar binnen. Langzaam achteruit vissend in verband met opkomend water naderde het eindsignaal. Toen ik voor de laatste keer binnen draaide voelde ik iets groots aan mijn lijn hangen. Dit moest toch wel een muiter zijn. Bleek ik een botje midden in zijn rug te hebben gehaakt. Tezamen met een soortgenoot zorgde dat voor heel wat spanning. Weliswaar niet de deurmat waar ik op hoopte, maar desalniettemin toch van harte welkom.
Met 17 vissen, in totaal 3,41 meter vis op mijn conto , begon de wandeling terug. Dat viel dus even vies tegen. Hadden we heen een harde ondergrond, op de terugreis was het af en toe sleuren door slappe derrie. Van mij mogen ze dat plankier voor de strandhuisjes tot Egmond laten doorlopen. Met een natte rug en slappe benen kon ik later, samen met de Keesjan, de uitslag bekend maken.
Op de eerste plaats met 521 cm vis is geëindigd Peter Mourits.
Op de tweede plaats met 415 cm vis is geëindigd Nico Tessel.
Op de derde plaats met 402 cm vis is geëindigd Sjaak Tessel.
Wist U dat:
Er totaal 66.14 meter vis is gevangen.
Iedere deelnemer vis had.
Vader Ad en zoon Paul deze zondag niet mee visten maar in kerkelijke sferen vertoefden.
Onze Lieve Heer hen daar later zeker wel voor zal belonen.
Nico Tessel het niet op z’n Frans, Russisch of Grieks deed maar op z’n Portugees.
Hij dat niet zo lang vol hield maar wel weer in de prijzen viel.
Cor Juffermans ietwat schuchter zijn centimeters, 154 cm doorgaf, maar wel naar huis ging met een tombola bon
De competitie voor de grootste rond en platvis ook weer loopt.
Cor Molenaar een bot van 39 cm en Martin Duijn een zeebaars van 38 cm op hun naam hebben staan.
Er bij Arie een schroef los zat maar dat hij dat op deze dag nog niet wist.
Die jongens van Tessel nu wel erg vaak in de prijzen vallen.
Zij ondergetekende mee gaan nemen naar Kaap Verdi om daar te vissen.
Ik ga kijken of ik er een kan laten adopteren door een, hen welbekende, bar dame van naar verluid gigantische omvang.
Ik waarschijnlijk zelf “de Sjaak “ zal zijn.
Er een tweede hands verkoop dag door Rik ’s hengelsport wordt georganiseerd.
Voor de voorwaarden contact met Rik moet worden opgenomen.
De volgende twee wedstrijden, in verband met de toenemende drukte op het strand om 08.00uur beginnen.
Bij het ter perse gaan van dit verslag de zij en achterkant van ons clubhuis, onder de bezielende leiding van Gerard Duijn door een aantal vrijwilligers is opgeknapt.
Dit gedeelte er voorlopig weer tegen kan.

Dit de laatste woorden zijn.
Tot de volgende keer .
Gert-Jan de Zeeuw.
P.S.
De wedstrijden van 11 juni en 2 juli beginnen om 08.00 uur.