16.000 man publiek!

en de deining die er was, mag de naam deining niet eens hebben. Kortom de wereld was mooi, maar de zee voorspelde niet veel goeds voor wat betreft visvangsten. Uit ervaring weten wij namelijk dat zo’n rustige zee over het algemeen niet garant staat voor spectaculaire visvangsten. Komt nog bij dat de dagen vooraf aan deze viswedstrijd dat beeld bevestigden. Als er al gevist werd, is er weinig tot geen vis gevangen.

{phocagallery view=category|categoryid=41|limitcount=1|displayname=1|float=right}Bij aankomst op het strandplateau viel ons een grote bedrijvigheid op die wij niet gewend zijn bij voorgaande viswedstrijden. Even informeren bij uitbater Bijl leerde ons dat vandaag de halve wandelmaraton Egmond aan Zee – Castricum – Egmond aan Zee zou worden gelopen. Mobiele toiletjes, buitenterrasjes, grote pannen met dampende snert, gluhwein en ga zo maar door werden in gereedheid gebracht om een enorme toeloop van mensen van hun gemak of iets lekkers te kunnen voorzien. De verwachting was dat er vandaag ruim 16.000 mensen aan deze wandeltocht zouden meedoen.

Niet gevraagd, maar wel leuk, zeevisvereniging de Salamander had vandaag dus eindelijk hun dikverdiende publiek. Als wij al eens iets doen, doen we het gelijk groots. Zulke hoeveelheden publiek kom je namelijk alleen bij grote voetbalclubs tegen, maar vandaag dus ook bij zeevisvereniging De Salamander. Of we hier mee doorgaan, weten wij nog niet. Veel publiek is wel leuk, maar het leidt ook af. Vragen als “heeft u al wat gevangen”, “waar vist u op” of “kan ik de pan alvast opzetten” waren dan ook schering en inslag. Ik heb het bestuur voorgesteld om voortaan maar 1 keer per jaar zulke hoeveelheden publiek toe te staan. Dat is nu in overweging en wordt vervolgd. Feit is wel dat al die wandelaars ons, de wedstrijdvissers, een welkom verzetje vonden tijdens hun barre tocht door de sneeuw.

Is er nog serieus gevist? Ik dacht het wel! Normaal kan je tijdens een viswedstrijd een groot stuk van het strand overzien en als er dan door iemand een vis wordt gevangen, is dat al gauw bekend bij de overige vissers. Brengt ook een bepaalde spanning teweeg en meestal zie je andere wedstrijdvissers gelijk heen en weer gaan rennen om even gauw nog wat te veranderen of om opnieuw te beazen. Helaas was vandaag het beeld één lange sliert wandelende mensen en ergens daar tussen stonden de wedstrijdvissers. Ik kan dus geen beeldverslag schrijven van hoe de wedstrijd ongeveer verliep. Wel kan ik vermelden dat er op wisselende tijden vis werd gevangen. De een ving alles in het eerste uur van de wedstrijd, de ander in het laatste uur en weer anderen de hele wedstrijd door. Die laatsten scoorden uiteindelijk het best.

Sjaak Tessel, weer hij, was vooraf aan de wedstrijd al niet te stuiten toen hij met zijn quad werd los gelaten in de sneeuw. Onderweg naar mijn visplek zag ik dan ook diverse “rondjes” in de sneeuw die hij had gemaakt met dat enorme vier-wiel-drive-monster. Tijdens de viswedstrijd zette hij diezelfde omstuimigheid om in een fanatisme die hem uiteindelijk de dagprijs opleverde. Met 252 cm aan vis, mag hij zich met recht de dagwinnaar noemen. Goeie tweede was Arie Brakenhof met 203 cm aan vis en Jan Stroomer maakte met 187 cm aan vis het ereschavot compleet. Klopt ons vooroordeel over die vlakke zee dan nog? Ik dacht het niet! Want naast genoemde toppers is er door een breed front aan wedstrijdvissers tijdens deze viswedstrijd de nodige vis de kant op getrokken. Over het algemeen schar en daar tussen door een enkele bot. Misschien moeten we wel stellen dat Castricum aan Zee een prettige lokatie is waar vis graag vertoefd. Want het hele jaar door vangen we al boven verwachting. Of…..? Worden wij steeds betere vissers?

Enkele toppers uit het algemeen klassement hebben deze dag wel een steek laten vallen. Ik noem er een met name, en dat is Jan Vonk. Normaal goed voor meters vis, maar vandaag gewoon een stuk minder. Hij staat nog wel bovenaan in het klassement, maar het verschil met de achtervolgers is een stuk geslonken. Met nog twee wedstrijden voor de boeg moet hij echt alle zeilen bijzetten om aan het eind nog bovenaan te staan. En Jan was vandaag niet de enige die een veer heeft gelaten. Kijk gauw in de competitiestand wat of die “missers” jou hebben opgeleverd en of er misschien nog kansen zijn op meer.

De volgende wedstrijd is op zondag 14 februari en ik hoop jullie daar allemaal weer aan te treffen.