Buitensporige visvangsten houden aan!

{phocagallery view=category|categoryid=28|limitcount=1|displayname=1|float=right}Bot en zeebaars waren toen de meest gevangen vissoorten. Neem van mij dat deze aantallen vis zelfs voor Castricumse begrippen een unicum zijn. Het Nieuwsblad van Castricum vond het zelfs bijzonder genoeg om er een artikel aan te wijden. Aangezien wij een zeevisvereniging zijn en geen voetbalvereniging moeten we iets meer presteren om de plaatselijke weekbladen te prikkelen om een artikel aan ons te wijden. Sportvissen zal wel een saaie sport zijn, denk ik………, maar dat terzijde.

Zoveel vis een unicum? Tenminste dat dacht ik! Twee weken geleden stonden de leden van zeevisvereniging De Salamander op de zelfde stek en die deden het nog eens dunnetjes over. Nah dunnetjes…..? Nee hoor, wederom kwamen er meters vis op de meetlatjes terecht en als je niet in de buurt van de twee meter, liefst meer, vis zat, kwam je niet eens in de buurt van het ereschavot. Je begrijpt dat met zoveel vis voor de deur menig vissershart tot tegen de kritische grens gaat kloppen. Menig lid van de vereniging stond dan ook de afgelopen weken wel ergens in de buurt te vissen. Was het niet op het strand van Castricum of vanuit de eigen klein boot boven op de Baloeran, dan was het wel op de Noordpier van Wijk aan Zee of de zuidpier bij IJmuiden. En de berichten waren steevast hetzelfde. Vis! Veel vis! Nog steeds zeebaars, niet zo groot meer, veel bot, ook flinke, heel veel wijting en ook al de eerste mooie gulletjes.

Met dat gegeven in ons achterhoofd togen de leden van zeevisvereniging De Salamander afgelopen zondag weer naar het strand voor een clubwedstrijd. Helaas zat de wind al bijna de hele week in het oosten en menig visser weet dan dat het moeilijk vissen kan worden. Maar na drie uur vissen, weten we nu dat er geen enkele statistiek meer klopt, want wederom kwamen meters vis op de kant. Nog steeds mooie zeebaarsjes, kleine maar ook flinke wijtingen en ook nu weer veel en mooie grote botten. De winnaar van twee weken geleden nam toen genoegen met 343 cm aan vis. Nu wist de winnaar, Willem Olbers, 433 cm vis te vangen. Binnen een kwartier had hij al zeven wijtingen. Willem Castricum, de nummer twee met 342 cm, was zo van slag dat hij niet eens de prijsuitrijking kon afwachten en gelijk naar huis ging om het aan zijn vrouw te vertellen. Die wist waarschijnlijk een passende beloning want we hebben hem niet meer terug gezien. Voor de derde plaats tekende Cor Juffermans met 261 cm aan vis. Bij de jeugd pakte Michael Ooms het eremetaal met 59 cm aan vis. Pavel en Axel hebben waarschijnlijk teveel naar de mooie dames op het strand gekeken, want vis hebben ze niet gezien.

Dat al deze ongelofelijke visvangsten gevolgen heeft voor het klassement laat zich raden. Kijk dus snel onder Wedstrijdcommissie/Competitiestand naar het laatst bijgewerkte klassement. Rest mij nog te vertellen dat de volgende wedstrijd op 23 november 2008 wordt gevist.