Een wedstrijd binnen een wedstrijd

{phocagallery view=category|categoryid=33|limitcount=1|displayname=1|float=right}Toch was er die spanning voor wat anders……. Om negen uur ging de boel van start en al om vijf over negen haalde Arie Brakenhof zijn eerste vis, een zeebaars, binnen. Peter Zijp zat nog verbaasd naar het resultaat van Arie te kijken, tot ook hij zijn eigen hengel heen en weer zag tippen. Een kort sprintje en een snelle inhaal leverde ook hem zijn eerste vis, een mooie bot, op. Pal daarna rende Ronald Stam naar zijn hengel en kon ook die een mooie zeebaars landen. Dat beloofde wat voor deze zondagochtend…..

Nog geen kwartier na Ronald pakte ook Cor zijn eerste botje. Weliswaar klein, maar veelbelovend voor de rest van de wedstrijd. Regelmatig tikten de vis op de hengels en zo her en der om ons heen kwam de een na de andere vis op de kant. Arie ving de een na de andere vis, tenminste zo leek het, en daarmee dichten wij hem al een toppositie toe in het dagklassement. Wat links van ons gebeurde was niet te zien gezien het feit dat een staandwand een groot stuk van ons visgebied had afgepikt.

Een staandwandvisser uit Egmond doet tegenwoordig ook ons strand aan en daar waar het hem uitkomt, zet hij zijn netten neer. Dat mag, mits wadend uitgezet, maar het zou geen kwaad kunnen als hij die netten niet neer zet als wij een strandviswedstrijd hebben. De leden van zeevisvereniging De Salamander houden daar rekening mee. Onze buur, de Egmonder op zijn quad helaas niet. En dan te bedenken dat zijn netten voor Castricum, Heemskerk en Wijk aan Zee staan. Zou dat nou allemaal voor eigen gebruik zijn of moeten we hierbij nou echt denken aan iemand die voor de handel bezig is. Zal toch niet? Ik hoop dat hij dit verslag leest en daarna even een blik werpt op ons wedstrijdrooster. Misschien zijn we dan voor de rest van dit seizoen verlost van die staande wanden…….

Hoe het ook zij, dat wat niet te zien was, was wel spannend. De gebroeders Juffermans, Frank en Leon, stonden zij aan zij naast Jan Vonk, de topper van verleden jaar. Zij volgden een simpel principe, daar waar Jan staat, is het goed vissen. En hoe ver zaten zij ernaast? Niet, helemaal niet, Jan ving weliswaar zijn visjes, maar ook hij was vandaag niet goed genoeg om die kneiters partij te bieden. Vis na vis kwam aan de kant en tot vijf voor twaalf was het een wedstrijd binnen een wedstrijd. Leon pakte om vijf minuten voor twaalf nog een botje van 15 cm en waande zich daarmee de dagkampioen van deze zondag. Helaas, helaas ook Frank zijn hengel tikte nog eenmaal venijnig en een botje van 17 cm kwam tergend langzaam het strand op gerold. Dat laatste botje van Frank was genoeg voor de dagoverwinning en Leon moest genoegen nemen met een tweede plek. De inspanningen van neef Arie waren overigens niet helemaal voor niets, hij pakte met zijn visjes de derde plaats in het dagklassement en maakte daarmee ook nog eens een mooie zwaai in het algemeen klassement.

De overige leden, ik ga ze niet allemaal apart noemen, deden vandaag op de een of andere manier allemaal wel goede zaken. Er waren er maar een paar zonder vis, ook maar een paar met 1 vis, maar er waren er een hele zooit met twee, drie of zelfs meer vissen. Zeebaars, bot, puitaal en wijting zijn de vissoorten die ik gehoord heb en die dus gevangen zijn. En dat op een regenachtige zondag met wind uit het oosten en geen enkele branding. Vissen blijft een bijzondere belevenis.

De volgende competitiewedstrijd is op zondag 7 juni 2009. We beginnen om 09:00 uur en om 12:00 uur maken we de balans op van alles wat er in die drie uurtjes is gevangen. Maar eerst gaan we op luilakavond, 29 mei 2009, lekker een avondje vissen. De wedstrijd begint om 20:00 uur en eindigt om 23:00 uur. Deelname is gratis en de prijsuitreiking is bij het botenhonk. Versnaperingen staan koud en een ieder is welkom die graag een avondje wil komen vissen. Regel wel zelf even je aas. Deze wedstrijd staat los van onze competitie!