Hielke Boomsma kampioen!

Absolute klasse! Meer superlatieven heb ik echt niet. Even een ‘flits’. Halverwege het seizoen 2008 – 2009 stapt Hielke voor het eerst in de competitie van zeevisvereniging De Salamander. Amper zes, misschien zeven wedstrijden later is hij ‘Best of the Rest’. Met andere woorden: zesde! Bij onze club worden de eerste vijf in het algemeen klassement op de algemene ledenvergadering altijd uitgebreid in het zonnetje gezet. Hielke was zesde, maar zat er dus al heel dicht tegen aan. En dat met maar een halve competitie! Er zijn er die er langer over doen. Voor de ‘slimmerikken’ onder jullie, ‘Best of the Rest’ op een deelnemersveld van tussen de 35 en 40 man/vrouw hè! En daar zitten écht wel beste sportvissers tussen hóór!

Dit seizoen ging hij voor goud. Wat lacherig werd naar dat ‘roofvissertje’ om gekeken en je hoorde ons denken. Ja, ja! Laat maar zien wat je in huis hebt broer. Wij weten hoe het moet en jij komt nog maar net kijken. Vijftien wedstrijden later, buigen wij nederig ons hoofd en gaan wij in het vervolg iets ‘voorzichtiger” om met dit soort klasbakken. Want hij flikte het wel! Elf toptien plaatsen in één seizoen. Dat is echt niet gering. Niet om het een of ander, maar ik teken ervoor. Hielke, ik wist al veel van zeevissen, maar jij hebt óók mij veel geleerd. Volgend jaar ga ik dat allemaal toepassen en ik hoop dan een waardig tegenstander te zijn. Hoe het zij, ik ga ervoor en ik ben bang, jij ook! Voor nu gefeliciteerd!

Hielke Booms Clubkampioen De Salamander seizoen 2009 - 2010

Hielke Booms Clubkampioen De Salamander seizoen 2009 – 2010

De laatste wedstrijd! Die kent altijd een winnaar… Laten we die niet vergeten. Het was koud, zonnig en bijna windstil. De zee kabbelde een beetje lusteloos en het water was glashelder. En koud! Vooral die kou is dramatisch. De afgelopen jaren koelde de zee tot zo’n graad of zeven af en wist je altijd dat hoe koud het ook was, de vis nooit ver van de kant afging vanwege de releatieve hoge watertemperatuur. Vis vangen deden we dus altijd. Zeker in de de maand maart. Nog extremer, bij ons wordt de grootste bot ‘bijna’ altijd in de maand maart gevangen. Vandaag hield ik mijn hart vast. De watertemperatuur is hooguit drie graden en ook vannacht hadden we weer een extreem koude nacht. Geen golven, een te verwaarlozen branding, koud, allemaal signalen dat het vandaag een ‘zware’ visserij wordt.

Hoever zat ik er naast? Niet veel! Zelf had ik na anderhalf uur twee hele kleine botjes weten te vangen. Bij elkaar opgeteld 30 cm. Van wandelaars hoorde ik dat ene ‘Paul Hollenberg’ er eentje had van 13 cm en voor de rest had nog niemand wat. Zich rijk rekenen doet iedereen, ook ik, maar vandaag niet. Leer mij die leden van De Salamander kennen! Denk je eindelijk te scoren, zijn er altijd die wel weer met een visje of centimeters meer van het strand af komen. Ondertussen zie ik Ronald Stam ook een mega-vis landen. Een bot van 12 cm! Mijn broer Léon pakt er om vijf voor twaalf ook nog eentje van 15 cm. Nou reken ik mij heel langzaam toch een beetje rijk. Had ik niet moeten doen…

Willem Castricum, niet aanwezig tijdens de prijsuitreiking, waarschijnlijk gelijk de kroeg in gedoken, pakte vandaag een bot van 35 en 20 cm. Hoe ver zat ik er naast dat in maart altijd de grootste bot wordt gevangen? Niks dus, want zowel Willem als Mark Zomerdijk hebben nu een bot van 35 cm. Goed voor de prijs ‘grootste platvis seizoen 2009 – 2010’. Goed die bot van Mark is eerder gevangen, maar Willem had hem vandaag en werd met die kneiter en passant vandaag ook nog eens eerste in het dagklassement. Hielke is al genoemd, maar voor de formaliteit kan ik jullie nog vermelden dat zijn twee botten goed waren voor 54 cm. Scheelt dus maar 1 cm met die botten van Willem! Tweede! Ik teken er voor! Derde vandaag was Nico Mooij met 1 bot van 31 cm. De vierde plaats neem ik nou eens lekker voor mijzelf. Weet je wel? Met die twee enorme botten van elk 15 cm. Kijk nu al uit naar het seizoen 2010 – 2011! De laatste dagprijs ging naar Mark Zomerdijk met een bot van 24 cm. Daarmee zijn alle dagprijzen verdeeld. Nog even voor de statistieken, er waren vandaag 11 vissers met vis.

Op 26 maart 2010 is de algemene ledenvergadering en worden naast het bespreken van hele belangrijke zaken ook de hoofdrolspelers van het afgelopen visseizoen in het zonnetje gezet. Ik hoop jullie daar allemaal weer aan te treffen. 28 maart 2010 gaat de competitie weer los en ben ik klaar om de strijd met jullie aan te gaan. Hielke, wat de anderen gaan doen, weet ik niet, maar ik lust je rauw!