Nu al flinke zeebaars!

{phocagallery view=category|categoryid=34|limitcount=1|displayname=1|float=right}Ze moeten vast nog even wennen aan het feit dat slapen op het strand tegenwoordig mag. Rondom die slappe wind, het rustige helmgras, die vlakke zee en die schuchtere kinderen hing ook nog eens een mooie blauwe lucht die voor wat betreft de opwaartse temperatuur er best wel zin in had. Kortom een decor waar de vissers van zeevisvereniging De Salamander over het algemeen geen goed gevoel bij hebben.

Maar ja, als het wedstrijdrooster vast staat, weet je dat je als wedstrijdvisser geen keuze hebt. Je bent er gewoon op de dagen dat er gevist moet worden. Of de vis er nou wel of niet zit. Dat laatste weten we gelukkig pas na drie uurtjes vissen, dus is iedereen altijd goed geluimd bij aanvang van de wedstrijd en hoopt eenieder altijd de uitzondering op de regel te zijn. Wat was vandaag de regel? Bot, zeebaars, geep, wijting, wie het weet mag het zeggen, maar dat het niet eenvoudig zou zijn voor wat betreft de vangsten, daar was iedereen wel van overtuigd. Toch? Volgens de kenners wel…..

Hoe anders kan het lopen. Klokslag negen uur vlogen de welbekende leeglopers en zagers richting Engeland en was het wachten op de eerste aanbeet. En die kwam, en snel, sneller dan dat we gedacht hadden. Jan Vonk stond al binnen een kwartier zijn eerste zeebaars binnen te draaien. Frank Juffermans had een half oog voor de vis van Jan en een half oog voor zijn hengels. Was een goeie zet, want ook hij moest vol aan het werk om al heel snel zijn eerste vis binnen te draaien. Dit was geen lullige vis. Dat kon je aan zijn hengel zien, maar ook horen. Als Frank namelijk het gevoel heeft een wereldrecord aan zijn hengel te hebben, is dat volgens mij te horen tot in Zeeland. Zal het toch eens navragen bij Sjaak Verhage. Maar als je gekheid op stokjes hebt, moet je ook tijd in ruimen voor serieuzietijd. En dat was met die vis van Frank geen gek idee, want die had werkelijk een vis. En wat voor een! Een flinke zeebaars van welgeteld 48 cm! Voor Joop Folkers waarschijnlijk een aasvisje, maar voor ons, de strandvissers van Castricum, een kneiter van een zeebaars. Echt waar!

Bleef het daarbij? Welnee! Wederom kromde de hengel van Jan Vonk en zag een mooie zeebaars het o zo mooie strand van Castricum van heel dichtbij. Verderop rende ome Hans Hollenberg als een jong hert over het strand en ook daar kwam een schitterende zeebaars van 48 cm het strand opgerold. Nico Mooij had geen tijd voor enkele visjes en trok en passant twee zeebaarzen tegelijk het strand op. Kortom het decor mocht dan geweldig zijn voor onwijs romatische kiekjes, de vissers van zeevisvereniging de Salamander hadden daar helemaal geen oog voor. Er was vis en er moest vis gevangen worden. Niet door iedereen, maar wel door de meeste. Die niks vingen, wisten wat de prijzen voor deze dag waren….

Na drie uur strijd is er altijd tijd voor de balans. Met andere woorden, wie heeft wat gevangen in drie uur tijd wedstrijd. Iedereen loopt dan altijd geheimzinnig lachend naar zijn auto om pas in het clubhuis zijn of haar geheim prijs te geven. Die smile van Hielke vond ik al verdacht en ik zat er niet ver naast. Zeven vissen goed voor 160 cm bezorgden hem de dagpijs. Een mix van zeebaars en bot. En dan te bedenken dat hij op de helft van de wedstrijd nog geen schub had weten te vangen. Goeie zet van hem om iets te verkassen. Tis ook nog mijn buurman en hij heeft mij, alleen mij, uitgenodigd om volgende keer, als hij er is, naast hem te gaan staan. Ik vind dat zo’n eer…. Jammer jongens, het is mijn buurman.

Nico Mooij was met die dubbelslag al een heel eind op weg en als je er dan nog twee bij vangt, ben je al gauw spekkoper. Zo ook Nico, want die vier vissen waren goed voor 131 cm en de tweede plaats in het dagklassement. Erik van Duuren maakte het ereschavot compleet met zijn 76 cm aan vis. Totaal hadden 16 deelnemers van de ongeveer dertig deelnemers vis. Het beeld bij Hielke gold voor de hele linie. Een mix van zeebaars en bot. Kleine maar ook grote zeebaars en hetzelfde kwam voor bij de bot.

Rest mij niets anders dan nog te vermelden dat je in de competitiestand kan nakijken waar jij nu staat en dat de eerstvolgende viswedstrijd op 28 juni 2009 wordt gevist. Dit is tevens de laatste wedstrijd voor de zomerstop. Daarna zien we elkaar pas in september weer. Misschien een goede reden om die laatste wedstrijd nog even mee te pakken.