Redelijke visvangst

Willem Olbers die al maanden helemaal alleen in “de zuid” stond te vissen, zag zijn visplek deze dag vergeven van de vissers. Maar Willem zal Willem niet zijn als hij daar niet iets op kon bedenken. De bank op, daar moest het gebeuren! Waadpak hoog opgetrokken en hengel boven het hoofd moesten hem op die, volgens anderen, onbereikbare plek brengen. Spannend was het wel, want het water kwam bijna tegen zijn kin en toen hij Jan S. aanstalten zag maken om nog even gauw sanitair te ontspannen, wist hij nog net uit brengen dat Jan even moest wachten, want “dat plasje” zou wel eens net de druppel kunnen zijn die Willem net niet meer kon hebben. Het ging goed en de ingeving van Willem was wel een goeie. Hij is er uiteindelijk wel eerste mee geworden. Jan Stroomer ving misschien wel meer vis dan Willem, maar die van Willem waren allemaal groot en die van Jan niet. Of het een aanrader is om zo diep te waden, laat ik even in het midden, maar wees je bewust van de risico’s. Jan en Willem hadden wel een goeie plek uitgezocht, want Jan Stroomer wist daar wel de tweede plek in het dagklassement te pakken.

Piet Ooms met een doublet botten.

Frank Juffermans had zijn zinnen gezet op Jan Vonk. Die laatste vangt namelijk altijd vis en meestal nog veel ook. Frank had ook een tactiek bedacht waardoor hij wel moest scoren. Namelijk één hengel links en één hengel rechts van Jan. Jan had hierdoor maar een beperkte bewegingsvrijheid en moest zijn vis dus vanaf een veel kleiner gebied halen dan Frank. De keuze van Frank en zijn gevolgde tactiek bleken succesvol te zijn, want aan het eind van drie uur vissen, was hij wel als derde in het dagklassement geëindigd. Jan stond zoals te doen gebruikelijk weer onwijs te vissen maar moest deze dag genoegen nemen met een vijfde plaats in het dagklassement. Ik heb begrepen dat Jan de volgende keer Frank misschien nog wel naast zich duldt, maar niet meer met een hengel links en rechts van hem. Hoe Sjaak Tessel heeft staan vissen, weet ik niet, maar ik weet wel dat wat hij gedaan heeft, goed was. Hij viste zich vandaag mooi naar een vierde plek in het dagklassement. Alle met naam genoemde vissers hadden vandaag allemaal ruim één meter vis. Om precies te zijn: Willem 187 cm, Jan 171 cm, Frank 163 cm, Sjaak 109 cm en Jan 105 cm. Dit waren botten, scharren en spieringen. Paul Hollenberg had de mazzel om nog een verdwaalde zeebaars te vangen. Daarmee zijn alle vissoorten die vandaag even het daglicht zagen ook genoemd.

Yvonne Ooms met een bot

Yvonne Ooms met een bot – geleend van haar man Willem…

Is mij vandaag nog meer opgevallen? Jazeker! Het boorplatform wat al jaren voor onze kust ligt, leek wel groter of hoger. Wat precies weet ik niet, maar er is daar wel wat verandert. Piet Roos was er nu al voor de derde keer op rij en dat mag best bijzonder genoemd worden voor iemand die zo verschrikkelijk veel pijn heeft gekend. Piet Ooms liet na anderhalf jaar ook zijn gezicht weer eens zien. Altijd een belevenis en hij was nog goed voor drie mooie botjes ook. Ik heb begrepen dat Rob Jongkind, die vandaag helaas een nul viste, hem de volgende anderhalf jaar niet meer ophaalt. Paul Hollenberg had zijn zoon meegenomen. Nog geen vis, maar misschien wel een eerste stap naar meer op het gebied van zeevissen. Robin Stam stond bij Nick en Simon en zijn broer Bart zou hem vervangen. Die had echter zijn kranten nog niet rondgebracht en stond er dus ook niet. Jammer. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en introducees zijn altijd welkom. En als laatste kan ik mij nog herinneren dat de zandsupletieboot wel erg dicht voor de kust lag. Kortom er was genoeg te zien en ik heb mij dan ook geen minuut verveeld. Ik had zelfs 100% meer vis, dan tijdens de vorige wedstrijd. Toen een, nu twee. Er zit dus een opgaande lijn in.

Booreiland voor de kust van Castricum aan Zee.

De volgende wedstrijd is op zondag 6 november en ik hoop dat jullie er weer allemaal zijn. Bedenk ook even dat oktober, november én december dé maanden zijn dat er vis gevangen kan worden bij ons aan het strand van Castricum aan Zee. Ik heb nu al diverse mensen gesproken die schitterend mooie gul in de avonduren hebben gevangen. Soms in combinatie met mooie wijting en zelfs nog schitterende grote zeebaars. Schar is nu nog klein, maar zal straks ook mooi aan de maat zijn. Dus! Heb je tijd, ga lekker vissen!

Zandsupletieschip voor de kust van Heemskerk.