Wedstrijdverslag 18 november 2007

Al vlak na aanvang van de wedstrijd kwamen de eerste botjes en kleine zeebaars aan de kant. Maar ineens kwam er een hoop rumoer uit de hoek waar het over het algemeen vrij stil is. Wat bleek, Nico Weel had een zeebaars van 55 cm gevangen. In de avonduren zijn vissen van een dergelijk formaat redelijk tot goed te vangen maar voor overdag is het echt wel een unicum dat een zeebaars van een dergelijke lengte wordt gevangen. Ook aan het strand van Castricum!

{phocagallery view=category|categoryid=8|limitcount=1|displayname=1|float=right}Maar die zeebaars van Nico viel in het niet bij de wel heel bijzondere vangst van Dorus Blok. Hij wist namelijk een Braam [latijnse naam Brama brama], met een lengte van 51 cm te vangen. Echte Castricummers weten dat je voor een braam in de duinen moet zijn. En als je emmertje goed vol zit, kan je daar ook nog eens heerlijke jam van maken. Maar deze Braam had helemaal niets van doen met zo’n braam uit de duinen. Het was een vrij platte hoge vis en hij had een vervaarlijk bekkie vol met tanden. Een beetje zoekwerk via Google leerde mij dat deze vis alleen op hele grote diepten voorkomt en zo goed als nooit wordt gevangen in het relatief ondiepe water voor een strand van Nederland. Een foto van Dorus met zijn Braam en het bijbehorende verhaal is naar het zeehengelsportmagazine Zeehengelsport gestuurd omdat hij met deze bijzondere vangst in aanmerking komt voor een kanjerbadge die dit blad voor grote of bijzondere vissen beschikbaar stelt. Wil je alle foto’s zien, klik dan even op de foto rechts naast de tekst.

Voor de statistieken kan ik nog vermelden dat aan het eind van deze wedstrijd Kees Zonneveld met 125 cm vis de wedstrijd wist te winnen. Willem Castricum en Jan Vonk legden met respectievelijk 109 en 104 cm beslag op de 2e en 3e plaats. Dorus Blok maakt het verhaal compleet door met in totaal 94 cm beslag te leggen op de 1e plek bij de jeugd.

De volgende wedstrijd is op 9 december 2007. Tijd van aanvang 09:00 uur en de locatie is het strand van Castricum.