de Kerstwedstrijd.

22-12-2016
Kippetjeswedstrijd.
Deze opmerking hoorde ik in ons clubhuis na de wedstrijd van 4 december. Hierbij werd gerefereerd aan de mooie traditie om na onze kerstwedstrijd, in dit geval op 18 december, een kerstattentie uit te reiken aan de leden van de Salamander. Kip, kalkoen, rollade, een prachtige kerststol, ik heb het allemaal de revue zien passeren. Geen idee wat de kerstman dit jaar voor ons in petto heeft maar laten we wel wezen beste lezers, dan moet er eerst gevist worden en kippen tellen natuurlijk niet mee.
Omdat ik besloten had na de wedstrijd eerst mijn trouwe Berlingootje om te ruilen voor de fiets, uiteraard een elektrieke, besloot ik om dit maal dichter bij de strandopgang te gaan staan om na het eindsignaal met gezwinde spoed huiswaarts te keren, even op te frissen en daarna het wedstrijdsecretariaat te bemensen. Gelukkig was ik zondagmorgen voldoende hersteld van de kerstborrel van de vrijdag daarvoor en stond ik op tijd op het strand. Wijs geworden door ervaring had ik deze keer wél mijn hoofdlamp meegenomen, dus optuigen was geen enkel probleem. Met voldoende pieren ter beschikking zou, als meneer en mevrouw bot wilden meewerken er een prima resultaat uit de bus kunnen komen. Met op links een tweetal Juffermansen en rechts een echte outsider, Co Molenaar, begon ik om 09.00 uur aan de wedstrijd.
Met een mooi zwin voor mij en de bank niet te ver weg moest er toch resultaat te boeken zijn. Zoals gebruikelijk één ver weg en één dicht bij om mijn kansen te spreiden. Omdat het al zakkend water was vanaf 07.00 uur had ik het idee dat in het eerste uurtje van de wedstrijd de slag geslagen moest worden. Nou, dat viel dus nog niet mee. Terwijl Co, Frank en Léon een redelijke start kende met doubletten en zelfs een volle bak , kon ik dus lekker nog niet aan de bak. Dan maar eens even buurten bij Co en iedereen die Co kent weet dat je dan getrakteerd wordt op de meest wonderlijke uitspraken. Vanuit mijn ooghoek zag ik een aanbeet op een mijner hengels en na een “snelle “sprint kon ik een zeebaars je van 24 cm noteren. Terwijl het langzamerhand drukker werd op ons onvolprezen strand werd het ook drukker met de vangsten. Links en rechts van mij werd met de regelmaat van de klok vis gevangen. Ook mijn hengeltoppen kwamen tot leven wat resulteerde in volgens Léon J. een mooie eindsprint. Zo rustig als de wedstrijd begon, zo eindigde hij ook. Begon ik met een zeebaarsje van 24 cm, ik eindigde met een tarbot van maar liefst 10 cm, ongeveer drie keer de haaklengte. Na een snelle optelsom kwam ik tot een totaal van 2,71 cm vis. Om 12 uur was het inpakken geblazen en op huis aan voor de grote wisseltruc. Op mijn “ Paasbest”, hoe verzin je het in de kersttijd, ging ik naar ons clubhuis om samen met Kees de uitslagen te noteren. Daar de kerstwedstrijd vrij van inleggeld is hadden we al snel de eindrangschikking voor elkaar totdat bleek dat er nog een deelnemer onderweg was vanuit Akersloot. Aangezien dat op de fiets gebeurde duurde het even voor de laatste uitslag binnen was. Dan nog maar even wachten en een “rooie” bestellen. In de tussentijd was het bestuur druk met het overhandigen van de kerstattentie. Met een rood hoofd van de inspanning kon Jaco even later zijn cm opgeven en was de eindrangschikking een feit.
Op de eerste plaats met 898 cm Hielke Boomsma
Op de tweede plaats met 579 cm Willem Olbers.
Op de derde plaats met 567 cm Sjaak Tessel.
Iedere deelnemer had vis en met een botje van 16 cm was Vader Aad deze wedstrijd de hekkensluiter.
Wist U dat:

Co Molenaar deze zondag een fanvisser en op de noordpier een panvisser is.
Rob Jongkind en Piet Ooms met viszoekende haken stonden te vissen.
Rob de beste haken had en Piet versloeg met ruim 2,5 meter.
Piet daar en tegen 21,2 meter uitgerekte pieren wilde opgegeven.
Kees en ik daar niet instonken.
Uw wedstrijdsecretaris zich vergiste in de datum en dacht dat het vandáág foute kersttruien dag was.
Er naast de Grote en de Kleine jager ook een Soortenjager is in de gedaante van Willem Olbers .
Hij meteen een, volgens Vader Aad, “ absolute tongschar” kon aantekenen.
Volgens diezelfde Vader Aad je met 16 cm vis wel meedeed.
Jaco een wel heel bijzondere vis kon melden aan onze soortenjager, namelijk een zoute haring met uitjes.
Er via via nog steeds complimenten binnenkomen aangaande onze organisatie van de NFB wedstrijd  2016.

Martin Duijn zijn emmer met vis zag omkieperen maar gelukkig voor hem ná het meten.
Paul Hollenberg de laatste twee wedstrijden een prima resultaat behaald en dat dit volgens mij komt doordat hij met blote armen staat te vissen.
Zomers blote voetenvissers, in de winter blote armen, what’s next.
Het kerstpakket geen kippetje was maar wel in de smaak viel.
Supermarkt Deen uit Castricum hiervoor hartelijk bedankt wordt.
Met name bedrijfsleider Chris van Holland een compliment verdient voor zijn advies en inzet om alles op tijd klaar te hebben.
En omdat ik het heb toegezegd en het ook meen,
Supermarkt Deen in Castricum is een prima supermarkt om boodschappen te doen.
De drie biertjes van de club snel op waren en er daarna door iedereen hard doorgewerkt werd om de clubkas te spekken.
Dit in een gezellige ambiance gebeurde.
Er zaterdag 14 januari een nieuwjaarsreceptie is in ons clubhuis, zie de agenda op de website.
Ik u allen fijne kerstdagen en goede jaarwisseling toewens.
Gert-Jan de Zeeuw.
P.S.
Eet niet te veel oliebollen en pas op met vuurwerk.