Een “snert ” wedstrijd.

Vol goede moed betrad ik afgelopen zondag het strand om een ultieme poging te doen van de nul te geraken. De keuze was deze keer simpel, twee maal in de noord niks, dan maar de zuid in. Ter hoogte van het stille strand trof ik ” vroege vogel ” Hielke. De plek was niet verkeerd maar de kleur van het water wel. Wat een smerig kleurtje zeg. Het hield een beetje tussen snertgroen en goulashbruin. Vanaf het zwin tot de derde bank was het één vieze derrie. Als ik vis was zou ik spontaan emigreren naar Nergenshuizen of zo. Alras werden wij vergezeld door Frank en Léon die ook zo hun twijfels hadden over een mogelijke vangst. Springtij op donderdag, geen branding van betekenis, een hele week oostenwind, moederdag en een snert/goulash soep om in te vissen . Het was bijna zielig om die mooie pieren aan dat smerige water bloot te stellen.

Geflankeerd door Hielke en de gebroeders Juffermans begon ik aan de wedstrijd. Hield ik het lood de eerste drie kwartier in het zwin nog aan de grond, eenmaal op de bank en verder weg spoelden mijn lijnen met een rotgang zuidwaarts . De wedstrijd was een uurtje oud toen Hielke kwam aanslenteren en een botje liet meten;  17 cm maar liefst. Dus er zat wel vis. Maar niet voor Léon, Frank en mijzelf. Vrij snel daarna verkaste Hielke zo’n honderd meter verder naar het zuiden. Na een kwartiertje ben ik hem gevolgd om nog iets verder zuidwaarts mijn geluk te proberen.

Met een steeds krachtiger wordende zon werd het gewoon warm op het strand. En dan merk je dat je recht voor het naaktstrand staat te vissen. Veelal oudere heren wandelde piemelnaakt voorbij en een enkeling kwam belangstellend informeren naar de vangst. Terwijl het water gestaag zakte zag een jongere dame ” verkoeling ” zoeken in het zwin. Wel vreemd dat er even later een tussenvloedje was.

In een finale poging om toch nog iets te vangen waadde ik nog een bank verder om vervolgens de soep uitstroom van het zwin prima te kunnen zien. En, helder water binnen werpbereik. Aangezien ankeren geen zin had besloot ik ongeankerd te gaan vissen. Zoals eerder vermeld deden mijn lijnen een wedstrijdje wie het snelst zuidwaarts kon, maar je bevist echter wel een groot gebied. Met enige regelmaat ververste ik mijn steeds ongeschonden pieren. Even meende ik twee lichte tikjes op een hengel te zien . Toch maar even laten liggen. Later ging het binnendraaien van die hengel best wel zwaar. Vlak onder de kant kwam er plots beweging in de lijn. Trek ik me daar toch een doublet de kant op. Een zeebaars van 32 cm en een botje van 18 cm. Nodeloos te zeggen dat ik de koning te rijk was. Aan het einde van de wedstrijd bleek dat Hielke was blijven steken op dat ene botje en de Juffermansen beiden een nul konden laten noteren.

Met een rooie kop van de zon en de inspanning wandelde later de parkeerplaats op. Een ding is zeker, er heeft iemand afgelopen zondag zijn zakken weer gevuld. Parkeerplaats praktisch vol.

In het clubhuis aangekomen konden Kees en ik al snel de volgende eindstand noteren.
Eerste plaats Willem Olbers met 1,75 meter vis.
Op de tweede plaats, jawel, ondergetekende met 50 cm vis.
Op de derde plaats Nico Weel met 46 cm vis.
Wist u dat:
Op Malta Peter is afgelost door Sjaak.
Dat hij géén hengel heeft meegenomen.
Sjaak het er errug mooi vind.
Willem Olbers klaagde dat hij het eigenlijk met drie vissen minder had kunnen doen.
Hij in de waan werd gebracht dat deze wedstrijd al om 08.00 uur begon.
We met 23 deelnemers 3,76 meter vis hebben gevangen.
Dit toch wel bar en boos is.
Men zegt : vissers en jagers zijn moeder/vrouwenplagers.
Moederdag, in verband met het getij, voortaan in overleg met de wedstrijdcommissie moet worden gepland.
Iedere deelnemer van de wedstrijdcommissie een roos mee naar huis kreeg wegens een “alweer ” gemiste Moederdag.

IMAG2483

Ik voor ons allen hoop op betere tijden.Ik u binnenkort weer aan de waterlijn hoop te zien.
Ik u allen groet.

P.S.
Willem, de wedstrijden van 19 juni en 3 juli beginnen om 08.00 uur. Tot die tijd kun je gewoon een uurtje langer blijven liggen.
G-J.

P.P.S.

El, bedankt voor je onovertroffen gehaktballen.

IMAG2489

GJ