Hoort de wind waait door de bomen.

29-10-2017
Hoor de wind waait door de bomen.
Die tekst kwam bij mij naar boven borrelen toen ik vanmorgen opstond . Sodeju, dit leek wel erger dan voorspeldt. Windguru had het over Bft. 5-6, dit leek meer op Bft. 6-7. Maar goed , je bent niet van poppenstront, zou mijn vader zaliger zeggen. En daarom liep ik rond 07.00 uur het strand op. Min of meer op de tast vanwege het verblindende stuifzand vonden mijn voeten de plankier. Uiteraard was noord de meest voor de hand liggende keuze in verband met de aanwezigheid van dat plankier.
Zeewaarts kijkend zag ik een heksenketel van schuim die zowat tegen het duin opspoelde. Een gevoel van onmacht bekroop mij en na zo’n 100 meter lopen besloot ik halt te houden. Met de moed der wanhoop tuigde ik een hengel op. Met twee hengels vissen leek mij niet haalbaar. Met Martin Duijn op rechts en Cor Juffermans op links begon om 09.00 uur de wedstrijd. Het was al een kunst op zichzelf om in te gooien, laat staan om serieus te gaan vissen. Het zou om 10.00 uur hoog water zijn dus we moesten zowat op het duin staan om de spullen droog te houden. Op enig moment kreeg ik een flinke aanbeet. Vol verwachting klopte mijn hart. Zou het dan toch lukken. Plots hoorde ik boven het gebulder van de wind iemand fluiten. Het was Cor, die aan mijn lijn stond te trekken en naar zijn voeten gebaarde. Lag mijn lood praktisch voor zijn maatje 42. In een poging om toch mijn lijn van het strand te houden hing ik 180 gr. met vaste ankers aan mijn onderlijn. Ook deze spoelde meerdere malen het strand op, al dan niet voorzien van een dikke dot wier. Na een uurtje gaf Martin Duijn er de brui aan. Ook Peter Zijp pakte in. Cor speelde haasje over en nam de plaats van Martin in, echter zonder resultaat. Langzamerhand sijpelde berichten door over Co, die was omgewaaid, Peter Mourits die bijna ondersteboven ging en Cor Zonneveld , die als de gesmeerde bliksem, zijn tractor in veiligheid moest brengen. Sjaak, die noordelijk van ons stond verkaste naar de strandopgang. Toen ik om 10.30 uur mijn lood verspeelde was voor mij de maat vol. Ik ging maar eens buurten met Cor. Algauw ging het over de regel om een wedstrijd altijd door te laten gaan. Ik, en met mij menig ander, besloot om maar in te gaan pakken. Tijdens het inpakken kwam ik tot de conclusie dat mijn aasbak, die ik onder mijn kar had geklemd verdwenen was. Balen, er zat immers ook nog een thermosbeker in. Tijdens de terugtocht liep ik nog even langs Sjaak. Hij viste stug door tot 12.00 uur en gebruikte zijn quad als hengelsteun. Op tijd thuis gekomen wisselde ik de auto om voor de fiets. In het clubhuis aangekomen was het voor Kees en mij een makkie om de uitslag op te maken daar menigeen zich door de weersomstandigheden hadden laten afschrikken.
Op de eerste plaats eindigde Sjaak Tessel met 38 cm.
Op de tweede plaats eindigde Frank Juffermans met 31 cm.
Op de derde plaats met 0 cm eindigde de overige.
Frans Glorie, Ben Prins en Arie Brakenhof gingen met een tombola bon naar huis.
Wist U dat :
Er slechts 19 man de elementen trotseerden.
Er totaal, even rekenen,…………………. 69 cm vis is gevangen.
De derde plaats, voor 17 man, toch 0,59 cent per persoon is.
Co met een nat kruis in het clubhuis zat, maar dat dit niet door een natte droom was gekomen.
Peter Mourits een pallet aan de lijn had en zich genoodzaakt zag om zijn lijn door te snijden.
Piet Ooms zich had verslapen en de schuld aan die Kl&%#$te wekker gaf.
Ben Prins een stel aalscholvers over het duin zag komen aanvliegen , die, bij het zien van de zee, meteen weer rechtsomkeer maakten.
Die vogels beduidend verstandiger waren dan wij.
De zee mijn aasbak had genomen.
De zee mijn aasbak ook weer heeft teruggeven.
Ik Frank Juffermans, die mijn aasbak weer uit het water viste, daar hartelijk voor bedank.
Ik hem zeker een groene of rode voor verschuldigd ben.
Willem Olbers een zeehond zag aanspoelen.
Cor Juffermans loodlokkers aan zijn laarzen had gebonden om mijn lood uit het water te lokken.
Bovengenoemde heren verantwoordelijk zijn voor de regel dat de wedstrijd altijd door gaat.
Als je spijkers op laag water wilde zoeken dit kon, getuige de hoeveelheid spijkers die er lagen.
Ik u namens het bestuur laat weten dat U voor de kerstwedsstrijd inleg geld verschuldigd bent.
U daar weer wel 3 consumptiebonnen voor krijgt.
Alleen degene die mee vissen deze bonnen krijgen.
Ik met een goed gevoel en mijn aasbak laat in de middag ons clubhuis verliet.