Na een afwezigheid van 4 weken, in verband met de Nipro-wedstrijd gingen de mannen van de Salamander wederom de strijd om het clubkampioenschap aan. Verwachtingsvol betrad ik in alle vroegte het strand om het echec van de vorige wedstrijd uit te wissen. Over het weer kan ik kort zijn, het was géén weer. Ik hoefde nog net niet te krabben, er stond een fikse noordwester en dreigende regen/hagelbuien zeilde langzaam nader. Aangezien ik hoop koesterde het resultaat van de vorige wedstrijd, nul vis, te verbeteren besloot ik wederom de noord in te gaan. Tot mijn afgrijzen was het strand bedekt met groen en vies algenschuim. Voor de onwetende wandelaar een leuk natuurverschijnsel, maar voor de visser alleen maar vervelend, stinkend en plakkerig. Tegen een koude wind in liep ik naar een plekje waar het zwin niet al te breed was, zodat ik snel op de bank kon komen. Tot aan mijn knieën wadend door die groene troep begon ik, geflankeerd door Jaco, Hielke en Co aan de wedstrijd. Een eerste poging om te waden strandde al na enkele meters. Er stond een sterke stroming en genoeg water om voorlopig van waden af te zien. Dus eerst maar eens in het zwin proberen. Wat ik ook probeerde, niks, noppes, nada. Ook mijn buren,  Co , Hielke en Jaco zag ik in het begin niets vangen. Na een uurtje begon de vangst aarzelend op gang te komen met een bot van 31 cm voor Jaco. Even later tikte Hielke zijn eerste vangst van de dag aan. Voor Co en ondergetekend bleef de teller op nul staan. In de verte zag een enkele waaghals door het zwin naar de bank wankelen. Vreemd, ik dacht dat Peter niet meedeed.  Af en toe geteisterd door een venijnig hagelbuitje kabbelde de wedstrijd voort. Later in de wedstrijd lukte het me om op de bank te komen. Lesje geleerd, in een smal zwin stroomt het meestal harder en is daardoor ook dieper. Vanaf de bank kon ik dieper water bereiken maar anders dan in het zwin kon ik mijn lood niet aan de grond houden. Een probleem waar mijn buren ook mee te kampen hadden. Zag ik Hielke zo af en toe nog een visje vangen, voor mij was een rol gereserveerd als omstander. Wat ik ook probeerde niets mocht baten. Ook Jaco en Co boekten geen resultaat. Terwijl ik ongeduldig wachtte op het eindsignaal kwam via een appje het nieuws binnen van een schaduwcompetitie op Malta. Peter Mourits genoot daar van een welverdiende vakantie, maar volgens mij was hij op trainingskamp.  Gelijk met ons in het koude Nederland stond Meneer daar in z’n korte broek te vissen. Nu weten de oplettende lezers dat Peter graag op blote voeten vist teneinde zijn visvangst te verhogen. Laten die vissen er daar ook instinken. 2  Meter vis wist Meneer daar te verschalken. Het is niet eerlijk verdeeld in vissersland zullen we maar denken. Eindelijk klonk het virtuele eindsignaal en in  regenbuitje legde ik de laatste meters af naar de auto. Op het clubhuis wachtte Kees reeds om de eindstand op te maken.

Op de eerste plaats Sjaak Tessel met 154 cm vis.

Op de tweede plaats Arie Brakenhoff met 82 cm vis.

Op de derde plaats ” Vader Aad ” Hollenberg met 75 cm vis.

Frank Juffermans,Hielke Boomsma en Gert-Jan de Zeeuw gingen met een tombola bon naar huis.

Wist u dat :

Er  van de 20 deelnemers 9 man de nul hielden.

Dat ik er jammer genoeg een van was.

11 man tezamen 6,53 meter vis vingen.

Peter Zijp tijdens een geanimeerd gesprek met Cor en Frank door een snorrelwind  een flinke dot schuim in z’n toet kreeg.

Dit volgens sommige een heilzame werking op de huid heeft.

Peter daar geen barst van geloofd.

Er een aantal vissers lid zijn van de Skulpers.

Die na een optreden de kelen iets te veel hadden gesmeerd en derhalve thuis bleven.

Vader Aad een paar grote botten ving en hoop kreeg.

Frans Glorie een bot van 41 cm ving en dat hij nu aan kop gaat in de grootste platvis competitie.

Co Molenaar 2,5 meter pieren opgaf maar dat wedstrijdcommissie daar niet intrapte.

Dat de wankelende wadende waaghals toegaf dat het op een zeker  moment wel erg spannend werd.

Peter Mourits niet op tijd vanuit Malta in het clubhuis was om zijn vangst door te geven en daarom werd gediskwalificeerd.

Sjaak Tessel na het vinden van wat muntjes uit IJsland binnenkort gaat potverteren in Reykjavik.

Ik vurig hoop op betere tijden.

De wedstrijden van 19 juni en 3 juli om 08.00 uur beginnen.

Ik u allen ga groeten.

Gegroet.