vaderdag

Vaderdag.

In 1909 in Amerika bedacht en vanaf 1937 in Nederland gevierd.
Wie heeft ze niet, herinneringen aan lang vervlogen tijden. Opgewonden kinderen die niet konden wachten om hun vader zelfgemaakte cadeautjes te geven. Jullie weten wel, asbakken of bekers van klei, onregelmatig van vorm en geschilderd in de meest psychedelische kleuren. Of prachtige rijmelarij waarin je, dan nog wel, de hemel ingeprezen wordt. Een vaderdag-ontbijt op bed waarvan je de kruimels nog dagen later tussen de lakens vond. Niets van dat alles op 19-6-2016.
Vaderdag?
Wat nou vaderdag; We gaan gewoon vissen.
Zoals afgesproken werd deze wedstrijd gevist van 08.00 uur tot 11.00 uur. Dit in verband met zwemlustigen en andere strandgebruikers. Tweevoetigen die belangstellend komen kijken, al dan niet vergezeld door vierpotigen die vervolgens door je reservelijnen lopen, een hap pieren nemen of tegen je kist aan piesen.
Hoe het ook zij, ik was wat later op het strand dan normaal en kwam tot de conclusie dat menigeen al een stek had uitgekozen. Omdat het vizier op het noorden stond, vond ik mijzelf een kwartiertje later terug met Hielke en Jaco links van mij en Kees Jan iets verder weg op rechts. Er was een flinke branding, de wind was s’ nachts gedraaid van Zuid-West naar Noord-Oost en het was om 12.37 uur laag water. Na het optuigen van mijn hengels was er nog genoeg tijd om effe te buurten. Jaco had zichzelf getrakteerd op twee prachtige nieuwe hengels.IMG-20160627-WA0001 Na zijn nieuwste aanwinsten uitvoerig te hebben bewonderd brak het uur U aan .
Klokslag 08.00 uur lanceerde ik mijn pieren richting het windmolenpark. Omdat ik on-geankerd viste kwam ik er al snel achter dat er weer een flinke stroming stond. Dan toch maar ankeren. Nu heb ik daar een behoorlijke hekel aan. Negen van de tien keer als je inhaalt sta je de zeebodem om te ploegen. Er was echter geen andere keus. Terwijl het eerste uur aanbeet-loos voorbij ging en de verveling bij mij toesloeg werd het allengs drukker op het strand. Gelukkig was er daardoor wat afleiding.
Na 9 uur begonnen de vangsten toe te nemen. Ik zag Jaco en Hielke regelmatig hun visjes vangen . Dat geluk was mij nog niet beschoren. Een catamaran zorgde voor wat afleiding door tussen Jaco en Hielke het strand op te komen. IMAG0684 (1)De reden van dit alles zal een raadsel blijven, alhoewel het volgens Hielke een sanitaire stop was. Hoe dan ook, het strand opkomen met zo’n ding was makkelijk, er van af was een stuk moeilijker. Enige tijd later was er commotie bij Hielke. Laat hij nu in één haal een doublet binnendraaien. En wat voor een doublet, een bot van 30 cm en een paling van 62 cm. Dus effe lekker een kleine meter in één haal. IMG-20160619-WA0001Zoals een goed sportvisser betaamt herkregen bot en paling na het meten hun vrijheid IMG-20160619-WA0002terug.
Ter linkerzijde was er ook nog het nodige te doen. Met zijn nieuwe hengels gooide Jaco niet alleen veel verder maar ving hij ook nog meer vis. Nieuwkomer Reza Maderi wist met een ongebruikelijke tactiek ook een visje tot een aanbeet te bewegen.

Nu is het zo dat er tijdens de wedstrijd wel eens gesnackt wordt door een groepje vissers. Ik ga geen namen noemen in verband met het thuisfront. Krijg je weer dat gedoe over bloeddruk, B.M.I. of een te hoog cholesterol en zo. Buiten al deze gevaren om is er nog een risico. Want terwijl jij lekker een kroketje staat weg te kauwen kan er wel eens een hengel aan de haal gaan. En dat gebeurde dan ook. Gelukkig werd er na het nodige zoekwerk desbetreffende hengel weer teruggevonden. Terwijl ik nog maar eens om mij heen keek kwam Kees Jan aanwandelen met, naar ik dacht, een te meten visje. Tot mijn grote genoegen kwam hij mij trakteren op een kroketje. Salamander snackOndanks mijn probleempjes met bloeddruk en cholesterol liet ik mij deze versnapering goed smaken. Want waar slik je anders al die pillen voor ? Uiteindelijk kon ook ik de wedstrijd afsluiten met vis. Weliswaar maar 34 cm, maar toch. Om 11.00 uur klonk het virtuele eindsignaal en kon in ons clubhuis de eindstand worden opgemaakt.
Op de eerste plaats: Hielke Boomsma met 346 cm.
Op de tweede plaats peter Maurits met 248 cm.
Op de derde plaats Willem Olbers met 237 cm.
Gerard Duin, Nico Mooi en Nico Weel gingen met een tombola bon naar huis.
Wist u dat ;
Er totaal 29.50 meter vis is gevangen.
Hielke op dit moment de grootste rondvislijst aanvoert met eerder genoemde paling van 62 cm.
Hij die pas ving na de vermeende sanitaire stop van de catamaran opvarende.
Hiermee bewezen is dat paling toch op bepaalde geuren afkomt.
Reza Maderi op enig moment languit in de branding lag om te gaan “visfluisteren”.
Hij daarmee een botje van 17 cm overhaalde om zich te laten vangen.
Peter Hollenberg tot twee keer toe een vis, ongemeten, uit zijn handen liet glippen.
Dit het gevolg was van een ietwat te gezellige zaterdagavond.
Volgens Cor Juffermans alle vis na 09.00 uur is gevangen en de wedstrijdcommissie daarom ook het plaatselijke visbestand gaat informeren over de vervroegde aanvangstijden.
De nieuwe hengels van Jaco verkocht zijn met vangstgarantie; daar hij meteen op de 9de plaats eindigde.
Sjaak Tessel net op tijd terug is van Kaap Verdië om de volgende wedstrijd mee te vissen.
We nog één wedstrijd vissen voor de zomerstop.
Ik u de vriendelijke groeten doe.
Gert-Jan de Zeeuw

P.S. Mijn hartelijke dank gaat uit naar “Juf Nelly’ voor het corrigeren van mijn tekst.

G-J