Wedstrijdverslag Zinderend Zilte Zomeravondcompetitie 20 juli 2019

Er was wat rumoer de dagen voorafgaande aan deze wedstrijd. Gaat het wel door? Kan het wel samen? Wij hebben toch een vergunning, waarom kan het toch op dezelfde dag zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je leest een verslag, dus de wedstrijd is doorgegaan. En ja, ook het andere evenement, een grote oefening van de Castricumse Reddingsbrigade met ondersteuning vanuit Egmond, Heemskerk en een heuse helikopter. Vooral die laatste zorgde best wel voor een zooitje spektakel.

Oefening Reddingsbrigade Castricum aan Zee

Maar zoals gezegd, er is ook nog gevist. En daar hoef ik helemaal niet moeilijk over te doen, maar het was gewoon een onwijs taaie bedoening. De vis was verdomd lastig aan de haak te krijgen en de krabben gunde ons haast geen tijd om wat met het aas te kunnen doen. Kortom, meters vis konden we wel uit ons hoofd zetten en het was zaak om er een paar te vangen, dan wist je gewoon dat je een beetje mee deed. Effe voor jullie idee, ik heb er welgeteld ruim twee en een half uur over gedaan om mijn enige visje te vangen. Peter Hollenberg daarentegen had maar vijf minuten nodig voor zijn eerste visje. Daarna heeft hij ruim twee uur en drie kwartier achterover geleund om uiteindelijk er nog een visje bij te vangen. Dat vind ik dus een schrale visserij.

Peter Hollenberg met zijn "vroege" zeebaars
Peter Hollenberg met zijn “vroege” zeebaars

Maar zoals te doen gebruikelijk blijken er aan het eind van de wedstrijd er altijd wel een paar een gelukkige dag te hebben gehad. Sjaak Tessel, bijvoorbeeld, wist aan het eind van de wedstrijd nog gauw een viertal botten en twee zeebaarsjes te vangen. Zes vissen, stelt misschien niet zo heel veel voor, maar met dat aantal was hij wel eerste. 145 centimeter had hij welgeteld op de meetlat gehad. Frank Juffermans was het na twee uur helemaal zat en verkaste een beetje richting het clubgebouw. Een gouden zet! In het laatste uur kon hij nog drie botten bij die ene bot die hij al had, optellen. Deze waren samen goed voor 102 centimeter op de meetlat en hij was dan ook degene die op treetje twee van het ereschavot mocht staan.

Frank Juffermans, hier nog zoekende naar de vis.

Goed voor een vis is Jan Stroomer altijd, maar dat wil nog niet zeggen dat al die vis hem op het ereschavot weet te brengen. Vandaag wel! Volgens mij, maar ik kan mij vergissen, had hij drie vissen en die waren goed voor 97 centimeter. Er was wat verwarring over een van zijn vissen en in eerste instantie werd er gedacht dat hij een bonito had gevangen, maar na een grondige studie in het clubhuis bleek het toch om een horsmakreel te gaan. Nico Mooij had er ook een en ze vingen ze bijna op hetzelfde moment. Ok, een horsmakreel, een stuk minder bijzonder dan een bonito, maar voor een strandvisser is zo’n horsmakreel eigenlijk net zo bijzonder als een bonito. Want die vangen wij hier echt niet vaak bij ons aan het strand van Castricum aan Zee.

Is het nou een Bonito of toch gewoon een horsmakreel