Dat is andere koek.

Zondagmorgen 22 mei.
Terwijl ik langzaam wakker wordend naar de regen luister realiseer me dat ik ; Alleen in bed lig omdat mijn teerbeminde een weekje op cursus is. Dat mijn lief de auto mee heeft. En last but not least dat ik dus met de fiets naar het strand moet. Jawel vis vrienden, mijn oude vertrouwde Berligootje staat op dit moment ergens in den lande, ik geloof in de buurt van Tiel, je weet wel, van Flipje. Rekening houden met het gegeven op de fiets naar het strand te moeten had ik een paar dagen eerder al een geslaagde proefrit gemaakt met mij viskar achter de fiets.
Ik vertrok dan ook vol vertrouwen in een druilerig buitje naar het strand. Met een flinke gang, daar heb je tenslotte een elektrieke fiets voor, karde ik langs de Mient. Helaas, binnen de kortste keren kapseisde mijn kar. Toen dat na 200 meter nog een keer gebeurde besloot ik dat het beduidend langzamer moest. Uiteindelijk bereikte ik met een slakkengangetje het strand. Omdat ik zaterdag in het land van eerder genoemde Flipje vertoefde had Hielke mijn pieren verzorgd. Een appje leerde mij dat hij in de noord stond .
Terwijl ik op weg was naar mijn pieren, meende ik even dat ik op het strand van Scheveningen was. Stond daar in de verte een ijsco kar ? Je weet wel, zo’n kar met een paraplu daarboven. Naderbij komend zag ik 3 man, raad maar wie, onder een paraplu, bevestigd aan een viskar schuilen tegen de regen. Zo zie je maar waar je een viskar al niet voor kan gebruiken.IMAG0655  Even later kon ik  mijn pieren en Hielke  begroeten.                                                             Geflankeerd door Hielke ,Jaco, Willem Olbers, Jan en Nico begon ik de wedstrijd. Anders dan voorgaande keren stroomde het niet of nauwelijks. Terwijl ik nog bezig was  met hengel nummer 2 zag ik al een aanbeet op hengel nummer een. Dat is snel.  Een leuk scholenbaarsje was het slachtoffer geworden van zijn eigen vraatzucht. En daar bleef het niet bij. De ene na de andere aanbeet diende zich aan. Dat was geen school met zeebaarzen, maar een hele scholengemeenschap. Het was scholenbaars wat de klok sloeg. Om ze te vangen moest je echter wel ver weggooien. Voorbereid op platvis had ik ook een rode onderlijn in gebruik. Om de woorden van Maxima te gebruiken, een béétje dom. Eigenlijk gewoon stom met zoveel zeebaars in de buurt. Rondom mij  zag ik dat iedereen ouderwets stond te vangen. Willem, die zich geposteerd had voor een shovel hulpstuk, besloot toch te gaan  verkassen en ging wat verder de noord in. Jaco bleef lekker staan en  vis vangen.  Jan en Nico stonden de ene na de andere vis te meten. Hielke had het maar druk. Kortom, iedereen stond lekker  vissen.  Met de heenreis in gedachte besloot ik iets eerder te vertrekken ten einde op tijd in ons clubhuis te zijn. Ik eindigde de wedstrijd rond 11.45 uur met een doublet zeebaarzen.

Omdat ik mijn kar iets anders had aangekoppeld kon ik nu wel plankgas fietsen. Zonder kleerscheuren bracht ik mijn spullen naar huis om even later in het clubhuis, samen met Kees de eindstand op te maken.

Op de eerste plaats Peter Hollenberg met 505 cm vis.

Op de tweede plaats Cor Juffermans met 489 cm vis

Op de derde plaats Jan Stroomer met 485 cm vis.

Wist u dat :

Er totaal 60,59 meter vis is gevangen.

Het merendeel zeebaars was.

Gerard Welp niet aan vissen toekwam omdat hij moest meten voor Peter Mourits.

Hielke een bot ving die door wilde gaan voor een schol.

Nico Mooi iets achter Jan Stroomer zag liggen klapperen.

Dat dit een hele mooie bot was.

Die echter niet meetelde.

Willem niet in de gaten had dat we  het shovel hulpstuk  hadden verplaatst.

Deze vis niet te meten viel.IMAG0658

Er een heuse Opa trend binnen de club gaande is.IMG-20160522-WA0000

Er een sta tafel de ” opa tafel ” wordt genoemd en dat daar alleen nog maar jonge jenever gedronken gaat worden.

Ik, als een van de aanstaande opa’s , dat helemaal niet lust.

Sjaak mij een mooi verhaal vertelde over  flessenpost.

Er toch  nog een man de nul hield.

Arie Brakenhoff de grote afwezige was vanwege een feestelijke kerkelijke gebeurtenis.

Hij daardoor mooi uit de top van klassement donderde.

Ik lekker heb staan vissen.

Dit het einde van mijn verslag is.

Gert-Jan de Zeeuw.

P.S. Denk aan de vervroegde aanvangstijd van de laatste twee wedstrijden.