De laatste loodjes

Het vangen van een visje is meer een toevalstreffer dan een zekerheidje en wat we ook uit de kast halen, het blijft verdomd moeilijk om een bot, wijting of gul vanaf het strand van Castricum aan de haak te krijgen.

Zo ook zondag 25 januari 2009. Een striemende steenkoude wind giert in alle hevigheid over het strand. De meeuwen die er vliegen, vliegen laag om maar zo min mogelijk last van de kou te krijgen en de altijd aanwezige zeehonden hebben zich vrijwillig aangemeld bij Ecomare in Pieterburen om daar voor de kachel te gaan liggen. Kortom omstandigheden waar de leden van zeevisvereniging De Salamander altijd een beetje huiverig voor zijn. Met kou trekken namelijk de garnalen, krabben en andere kreeftachtigen naar dieper water en dan nemen zij en passant ook nog even de vissen mee die normaal te vangen zijn vanaf het strand van Castricum. Dat diepe water is dan niet meer te begooien en het vangen van een vis is dan echt meer geluk dan wijsheid. Zou Léon dan toch gelijk krijgen?

Het viel mee, maar een echte vetpot was het niet. Na drie uur vissen waren er 20 leden die een, twee of drie botten hadden gevangen. Michael Ooms, het enige aanwezige jeugdlid, wist 3 botten met een totale lengte van 54 cm op de kant te trekken. Daarmee was hij al de senioren de baas en ging hij dan ook wat trots naar huis met de grootste cadeaubon. Nico Mooij, 2 botten met een totale lengte van 45 cm, eiste de tweede plaats op en Hielke Boomsma, 2 botten samen goed voor 40 cm, mocht naar de derde plek op het ereschavot. Leuk om te vertellen is nog dat de twee dames Welp, Mariska en Liesbeth, ook beiden vis hadden weten te vangen. Terwijl de rest van de Welpies het met een dikke nul moesten doen. De 2 botten van Mariska waren zelfs goed voor een vierde plaats. Dirk den Heijer wist in die vrieskou nog een bot van 33 cm te landen. Er stond nog net geen welkom op die vloermat.

Echt grote verschuivingen hebben zich niet voorgedaan in het algemeen klassement Nico Mooij heeft stuivertje gewisseld met Cor Juffermans en Jan Stroomer is weer de top 10 in geschoven. Jan Vonk staat nog boven aan, maar er zijn er een paar dichterbij gekomen. Nog twee wedstrijden te gaan, kijken of Jan zijn hoofd koel kan houden. Aan het weer zal het niet liggen.

De volgende wedstrijd is 15 februari 2009. We beginnen om 09:00 uur en om 12:00 uur gaan we de balans op maken van alles wat er in die drie uurtjes is gevangen. Lijkt het je leuk om een keer als gastvisser mee te doen, neem dan even vooraf contact op met Cor Juffermans. Dat kan via de rubriek Contact hier op de site of voor aanvang van de wedstrijd.