Koud! Steenkoud! Én vis!

Maar goed, klokslag 09:00 uur staan Peter Zijp en ik klaar voor een wedstrijd waarbij wij bij voorkeur al hebben aangegeven: “a.u.b. geen vis”. Want even je handen uit je handschoenen is goed voor 10 bevroren vingers die je alleen nog maar herkent omdat je trouwring er ergens tussen zit, maar qua gevoel zijn ze allang al niet meer van mij. Peter geeft om 09:15 uur al aan dat hij het helemaal zat is en dat zijn vingers los in zijn handschoenen liggen. Daarnaast is hij huiverig dat hij niet lekker wordt, zo voelt het ondertussen al bij hem aan. Hij is het zat, pakt in en gaat lekker naar huis. Hij heeft gelijk en ik wil eigenlijk wel mee.

Vlak bij mij staat Nico Mooij met tegenzin zijn hengel binnen te draaien en geloof het of niet, maar daar hangt een wijting aan zijn onderlijn. Samen met Ben probeert hij die vis te onthaken. Lukt niet, bij beide mannen, zijn de handen gevoelloos en er moet even een time-out ingelast worden. Vijf minuten later lukt het Nico de wijting te onthaken en kan hij op het meetlatje. 25 centimeter, niet gek, en de kop is eraf. Niet letterlijk hè! Ga ook eens kijken. Rondom mijn standaard die in het water staat, heeft zich een ijsblok gevormd, mijn lijn die uitstaat, zit onder het ijs en kraakt helemaal als ik binnen draai. Gelukkig geen vis en mijn pieren zijn gewoon keurig ingevroren. Dus, inwerpen, kop uit de wind en afwachten op de volgende “niet aanbeet”.

Om 10:00 uur ben ik het helemaal zat en pak ik mijn spullen in. Zie nog wel dat Nico Mooij nu een botje binnen draait. Ik heb niet eens gewacht op de centimeters, maar ben zo naar mijn auto gelopen. En hier houdt mijn waarneming dus op. Thuis krijg ik eerst een lekker bakkie koffie en doet de douche de rest. Ik ben er weer. Weliswaar tussen vier muren, maar dit is uit te houden. Klokslag 12:00 uur zit ik gepikt en gesteven klaar in het clubgebouw voor jullie. Ik ben benieuwd. De eerste die binnen komt is Gerard Welp, hij en zijn companen hebben niks. Verwondert mij niet eens. Niet omdat zij het zijn, maar omdat ik de kans op vis voor vandaag zeer laag in heb geschat en zij dus mijn inschatting bevestigen. De volgende die binnen stuift is Peter Mourits. En? Vraag ik nog. Drie, drie mooie botjes. Krijg nou de puntjes, waar komen die vandaan? Piet Ooms komt binnen, heeft zelf 1 botje, maar hij wist mij ook te vertellen dat Frank, Léon, Jan Vonk en nog een zooitje mensen ook vis hadden. Over het algemeen bot, maar ook een enkele wijting. Hoe jullie hier over denken, weet ik niet, maar ik vind het wel bijzonder. Maar vis is vis!

Na inventarisatie door onze wedstrijdcommissie kan ik jullie melden dat Nico Mooij naast die twee eerder gemelde vissen er nog twee bij had gevangen. Zijn vier vissen zijn goed voor 106 enorm steenkoude centimeters én de eerste plaats in het dagklassement. Klasse Nico, ben blij dat jij ze gevangen hebt, want ik zou echt niet weten hoe ik ze eraf had moeten halen. We gaan verder, die drie mooie botjes van Peter zijn bij elkaar opgeteld 65 enorm steenkoude centimeters én de tweede plaats in het dagklassement. En best wel een beetje trots, kan ik jullie mededelen dat mijn broer Frank ook drie vissen had. Samen goed voor 62 enorm steenkoude centimeters én de derde plaats in het dagklassement. Naast deze toppers zijn er nog acht vissers met vis. En geloof mij mannen, maar dat is best wel bijzonder als het zo extreem koud is als vandaag.

Wat rest is jullie te vertellen dat de volgende wedstrijd zondag 10 februari is. Tijd van aanvang is 09:00 uur en de lokatie is ons eigen strand aan Castricum aan Zee. Vergeet niet om jezelf en je partner op te geven voor de feestavond van zaterdag 23 februari 2013! Voor zover mij bekend heeft iedereen een persoonlijke uitnodiging gehad en is het dus een kleine moeite om jouw aanwezigheid te melden. Of het uitmaakt, weet ik niet, maar Greet [mijn vrouw] en ik zijn er! Kijk er nu al naar uit. Tijdens de afgelopen wedstrijd heeft John, de wedstrijdcommissaris een enquete in de rondte laten gaan om te peilen wat of de wensen zijn van de wedstrijdvissers. Op 10 februari zal die enquete waarschijnlijk nog wel een keer rond gaan en John hoopt dat jij dan ook even de moeite neemt om hem in te vullen. Het leuke van die enquete is, dat jij kan aangeven wat of je graag verandert zou willen. Wil niet zeggen dat alles gehonoreerd wordt, maar we weten dan wel wat of de wensen zijn. Een voorbeeldje: 1 keer in de 2 weken vissen, de maanden juli, augustus, januari en februari niet. Een ander voorbeeldje: de zomeravondcompetitie een uur eerder laten aanvangen. Zomaar wat ideetjes, maar wel ideetjes waar we over na kunnen denken. En wat zijn jouw ideeën?