Koud, steenkoud! Carnaval?

Door het weer van de afgelopen dagen waren de verwachtingen niet hoog. De zee was tamelijk rustig, maar er was wel een pittige stroming en een hele lange zandbank voor de kust. Door de aanhoudende vorst en NO-wind, is de vis vaak niet onder de kust te vinden. Dus alles moest uit de kast gehaald worden om toch een verdwaald visje te pakken. Gedurende de wedstrijd bleef het erg stil. Regelmatig werd het aas op te haak nagekeken, maar het mankeerde niets. Links en rechts van mij zag ik ook geen vis aan de kant komen.

{phocagallery view=category|categoryid=42|limitcount=1|displayname=1|float=right}Iedereen had het door de dunne wind en lichte sneeuw erg koud. Steenkoud! Ondanks het gure weer, waren er toch ongeveer 30 fanatieke vissers aan het strand te vinden. Tijdens de wedstrijd heb ik dan twee keer een stootje gezien aan de top van mijn hengel, maar helaas niet kunnen verzilveren. Terwijl Ben Prins, die naast me stond, er wel een wist te pakken. Wat kan die man dan raar lachen zeg. Op een gegeven moment liep Paul Hollenberg naar mij toe om mij te vertellen dat zijn vader een zeeforel had gevangen van 48 cm, maar die bleek zo mager te wezen, dat je er bijna doorheen kon kijken. Toch een knappe prestatie onder deze omstandigheden. Verder hoorde ik weinig over vangsten. Later in het clubhuis bleek dat ook wel, want er waren maar zeven[!] mensen die wat gevangen hadden.

Na de balans opgemaakt te hebben, kwam de volgende uitslag uit de boeken. Nr. 1 Willem Olbers met 3 vissen met een totale lengte van 49 cm. Nr. 2 Aad Hollenberg met die zeeforel van 48 cm. Nr. 3 Gert-Jan de Zeeuw  met 2 vissen met een totale lengte van 39 cm. Nr. 4 Hielke Boomsma met 1 vis van 25 cm. Nr. 5 Ben Prins met 1 vis van 19 cm. Nr. 6 Leon Juffermans  met 1 vis van 17 cm. En nr. 7 was Jan Stroomer met een zandspiering van 15 cm. That’s it, meer is er echt niet gevangen…

Er is nog 1 wedstrijd te gaan en in het top van het klassement zouden nog wat verschuivingen kunnen plaatsvinden. Alles hangt af van de allesbeslissende laatste wedstrijd. Wie wordt nr. 1? Blijft het Hielke of wordt het alsnog Jan Vonk of Sjaak Tessel? We zullen het zien op 7 maart.

Rob Jongkind

De wedstrijd van Valentijnsdag was de vierde winterse wedstrijd op rij, maar dit weerhield een goed en positief deelnemersveld er niet van om toch te gaan staan vissen. Net als de vorige wedstrijd gingen we met goede moed het strand op. Er werd niet veel gevangen en ondanks dat de thermometer net onder het vriespunt uit kwam was er toch een snijdende kou.

Al snel had Ben Prins een bot van 19 cm en tevens zichzelf al als winnaar aangemerkt. Maar Aad Hollenberg die nog wat goed te maken had in het klassement wist toch een zeeforel van 48 cm uit het water te pellen. Deze werd zoals een goed visser betaamd netjes terug gezet.

Nadat we nog wat met z’n allen stonden te vernikkelen, wist Willem Olbers een doublet te vangen van samen 28 cm en op de gong nog een bot van 21 cm. Hij had dus het nalachen voor de rest.

Ondanks de omstandigheden was het toch weer een positief samenzijn met een opkomst waar menig visvereniging een punt aan kan zuigen. Na de wedstrijd is de innerlijke mens weer dusdanig geprikkeld dat de volgende keer de opkomst zeker weer goed zal zijn.

Paul Hollenberg

Om 07.45 uur liepen de echte bikkels alweer op het strand om het beste plekje te zoeken voor de viswedstrijd. De vooruitzichten waren niet erg goed, de hele week al vorst en noordoostenwind, bewolking, lichte sneeuw en -4. Dat beloofd over het algemeen niet veel goeds. Iedereen klaagde over het weer, bijna bevroren tenen en vingers, maar toch werd er hier en daar al een botje gevangen. Om 10.30 uur grote juichkreten! Aad Hollenberg ving een zeeforel van 48 centimeter, welke na de meting weer werd teruggezet.

Ben Prins

Vissen na Carnaval!?

Geen goed idee! Was al te laat op het strand, zelfs zo laat dat ik moest betalen voor de parkeerplaats. Moest daarna nog een flink eind lopen om mijn zagers op te halen bij Erik van Duuren, hij stond samen met Marcel Gons in de Noord.

Ik merkte vrij snel dat wanneer ik bleef lopen het wel mee viel met de misselijhkheid en liep met zagers en al nog even verder de noord in. Ergens voor bad-noord dacht ik een goed plekje te hebben gevonden. Verderop stond een lief klein tractortje van Willem Ooms en ik schatte mijn kansen goed in.

HELAAS! Na ongeveer 45 minuten vond mijn maag het beter om maar weer es te gaan lopen. Even staan babbelen bij de familie Ooms en verder door gelopen langs de Juffermannen tot aan Arie Brakenhof. Hij was de laatste in de rij der giganten. En ik, net als de avond er voor weer [bijna] in Egmond aan Zee…..

Na weer een flinke wandeling terug was ik om ongeveer 12 uur weer terug in de auto, lekker uitgewaaid en de kater was over. In het clubgebouw nog een biertje [moeizaam] gedronken met een lekker broodje warm vlees. Bedankt, ik kon er weer tegen!

Toch maar weer richting Egmond aan zee gegaan om er nog even 1-tje te nemen. Ik ben geen top-klassement visser maar als het ergens gezellig is……. Natnek![quote; Hans WELP]

Veel succes allemaal bij de laatste wedstrijd op 7 maart, dan ben ik ook weer van de partij. Maar svp geen platvissen vangen van meer dan 35cm! Alvast bedankt!

Mark Zomerdijk

Nu eens geen verslag van ‘uw’ vaste redacteur. Hij had het koud! Steenkoud! Rob, Paul, Ben en Mark, mag ik jullie hartstikke bedanken voor deze leuke verslagjes. Ik hoop dat in de toekomst er meer leden zijn die wel eens een stukje willen schrijven. Graag vooraf wel even een seintje, dan kan ik lekker relaxed afwachten op wat er komt. Ik kijk er nu al naar uit!