The Final Day

Niets over gehoord. Gul? Niet bij ons aan het strand. Zeebaars? Ben je gek, die is er nog helemaal niet.

Klokslag negen uur vliegen er verse zeepieren, verse zagers, verse kleine slikzagertjes en vreselijk stinkende zoute ingevroren zeepieren richting Engeland. Daar moet de vis het mee doen en wij ook. Ik denk dat ik ongeveer een kwartier sta te genieten van dat heerlijke opkomende water als neef Robin al bij mij langs komt. En geloof het of niet, maar hij heeft een zeebaars[je]. Zijn eerste voor vandaag, maar ook zijn eerste in zijn hele korte leven als sportvisser. Welgeteld 30 centimeter is die zeebaars. Gaaf. Echt gaaf! Gebeurt daar nou? Is mijn hengel! En die staat me daar een partijtje te wippen. Zeebaars, kan niet anders. Ha die is voor mij. Oh nee, toch niet. Shit hij hangt niet. Knoeier!

Willem Olbers - kampioen seizoen 2011 - 2012

Willem Olbers – kampioen seizoen 2011 – 2012

Weer komt neef Robin voorbij. Nu met een bot. Heeft zijn vader gevangen. Kijk ondertussen naar de lengte van mijn benen en het opkomende water. Ga verkassen. Oh ja, ik heb ondertussen al wel al twee botten gevangen. Flinke botten. Eentje van 26 en eentje van 24 centimeter. Doe nog mee, maar ga wel van die bank af voor ik moet zwemmen. Vind een plekje bij Co Molenaar in de buurt, hij haalt er eentje binnen en ik ook. Gaat lekker zo. Die van mij zijn lekker groot, die van Co was maar een lullig botje. Spannend hoor. Rob Jongkind haalt er ook eentje binnen. Een bot. Willem Castricum ook. Gaat lekker zo. Zie er eigenlijk maar eentje lanterfanten. Is John Willems. Zal wel moe zijn van al dat geklus aan zijn boten. Kennen jullie zijn bijnaam? John Onassis! Onassis bulkte van de boten. John ook.

Als het lekker gaat, gaat de tijd snel. Zo ook nu. Voor ik er erg in heb, is het tijd. Pak mijn spulletjes in en informeer zo her en der om mij heen. Co heeft er vier, Willem Castricum drie, Rob drie, John acht. Acht? Hoe kan dat nou? Ik ben serieus aan het vissen en hij loopt maar wat heen en weer. Ga ik de volgende keer ook doen. Schijnt heel lucratief te zijn. Op het bovenplateau komt neef Arie langs met een smile zo groot als een ballon. Gekke vergelijking, maar ik moest wel even in zijn teruggooiemmer kijken. Zat me toch een reuze zeeforel in, dat wil je niet weten. Ik heb hem gezien en nu zwemt hij weer. Zoals het hoort. Neef Gert wilde vandaag zijn hengels in de verkoop gooien. HIj gaf ze nog één kans. Vangen of………….. Vangt hj toch een zeebaars zeg. 51 centimeter is die vis. Halverwege maart en dan al zo’n knoert. Moet niet gekker worden.

Jan Stroomer - nr. 2 eindklassement seizoen 2011- 2012

Jan Stroomer – nr. 2 eindklassement seizoen 2011- 2012

Kortom, er is hartstikke leuk vis gevangen. Over het algemeen bot, veel bot, een zeeforel en een paar zeebaarsjes. Zo’n dag als vandaag levert ook altijd een winnaar op. We moesten er vandaag lang op wachten, maar uiteindelijk kwam ook Hielke van het strand af. Hij had 12 vissen en die waren met zijn allen goed voor 297 centimeter aan vis. Afgelopen week had hij geoefend en hij heeft toen precies negen uur staan vissen. Weten jullie hoeveel hij er toen had? Precies! Ook twaalf vissen. Dat deed hij vandaag dus in een derde van de tijd. Klasse. Absolute klasse. Nico Mooij stond volgens eigen zeggen een beetje te klooien en besloot om maar te verkassen. Was een goeie zet, want in anderhalf uur tijd vangt hij nog even 278 centimeter aan vis. Goed voor een tweede plek in het dagklassement. Met al dat gelanterfanter is John Willems vandaag wel derde geworden. Die acht vissen van hem zijn samen namelijk 194 centimeter lang. Ik ken zijn geheim………. Tussen zijn onderste en bovenste pier had hij een gezouten pier zitten. Dat geurspoortje heeft al zijn acht vissen gelokt. Onthouden hè! Neef Arie had naast zijn zeeforel nog wat visjes en al die vissen samen brachten 185 centimeter op de meetlat. Goed voor een vierde plaats in het dagklassement. Afsluiter en wegloper met het laatste waardebonnetje is Sjaak Tessel. 145 centimeter stond er op zijn bordje.

Is dan alles euforie? Neen, helaas niet. Cees Zonneveld lette even niet op en hup daar verdween zijn hengel, inclusief molen. Paul Hollenberg vergooide zich een beetje en voilà zijn top het water in. Lijnbreuk en weg top. Mocht een van jullie de aankomende week een hengel en of top vinden op het strand weet dan dat die een eigenaar hebben. Je doet ze een reuze plezier als je ze even belt. Na de wedstrijd is ook gestemd over een nieuwe puntentelling. Kon de goedkeuring dragen en volgend jaar gaan we die toepassen. Tevens is besloten om geen wedstrijden meer te laten vervallen. Alle wedstrijden tellen dus mee. Gastvissers zijn hartstikke welkom. Zijn ze ouder dan 16 jaar dan betalen ze vijf euro voor de wedstrijd en doen ze gewoon mee in de daguitslag. Geldt ook voor jeugdvissers jonger dan 17 jaar. Tellen mee in het dagklassement, maar ze hoeven niet te betalen om mee te doen. Weten jullie dat ik op 29 februari geboren ben? Geintje!

Vrijdag 30 maart is de algemene ledenvergadering en hoop ik jullie allemaal weer te zien.