Waanzinnig veel vis

Toen ik met Peter Zijp vanochtend het strand op liep, dacht ik nog: wat zal het worden? Bot, misschien wijting, die laatste hoopte ik, maar ik weet ook dat je die beter in de avond vangt dan overdag. Laatst al een sessie met mijn broer Frank gedaan en toen was het absoluut top voor wat betreft wijting. Maar vandaag én overdag? De tijd zal het leren. De wind zit flauw in het noord-oosten en de zee is vanaf de kant gezien vlak. Verderop zie ik wel wat witte schuimkoppies, maar zover kan ik toch niet gooien. Ik ga ervoor. Klokslag negen uur gooi ik in en nog terwijl ik mijn lijn aan het strak trekken ben, zie ik Peter Zijp alweer binnen draaien. Wat denk je? Twee schitterende wijtingen. Wat een start!

In mijn verbazing let ik iets teveel op Peter en mis ik zelf [bijna] mijn eigen aanbeten. Want geloof het of niet, maar ook ik krijg de ene na de andere roffel op mijn hengel. Ronald en Robin, die naast mij staan, zijn ook druk doende met het binnen halen van vis. Allemaal wijting. Oh nee, toch niet, mijn eerste vis is een bot. Maar daarna is het bal en vang ook ik de ene na de andere wijting. Helemaal nooit ingeschat en al zo rond een uur of elf zie ik mijn laatste zeepier op het krantje liggen. Shit wat nu? Gelukkig heeft mijn buurman, Martien Duijn, de boel veel beter ingeschat en kan hij mij van extra aas voorzien. Later hoorde ik dat er meer waren die hun aas deelden met anderen die zonder kwamen te zitten. Waar een kleine vereniging groot in kan zijn. Onwijs tof mannen, en geloof mij ik ben en was onwijs blij dat ik door kon vissen vanwege jullie. Er komt een tijd dat ik iets terug kan doen, geloof mij.

Robin met zijn zeebaarsje.

Robin met zijn zeebaars

Ik knal in het begin mijn buurmannen, Ronald, Robin, Martien en Peter voorbij, maar ineens valt het stil. Bij mij hè! Niet bij Ronald, die begint ineens van het een op het andere moment te vangen zeg. Daar word je gewoon helemaal nerveus van. Peter Zijp trekt de lijn van Marcel Gons binnen èn drie wijtingen. Wat een gekkenhuis. Ik sta even droog. Even hè, want daar is de volgende roffel alweer. Hé, dat is geinig, een schar. Ronald haalt er ook eentje binnen. 28 centimeter is die van hem. Een schar hè! Sjonge, jonge het lijkt wel werk, maar aan alles komt een eind. Het is twaalf uur en ik heb twintig vissen. Wijting, bot en schar. Kom ik Sjaak Tessel tegen en die heeft een leuk visje in zijn kist. Van Hielke gekregen. Een zeebaars van 61 centimeter. Sjonge wat een muiter. En zijdelings krijg ik ook nog te horen dat Co Molenaar een bot van 38 centimeter heeft gevangen. Hoe langer ik er over na dank, hoe minder ik 21 oktober 2012 een doodnormale zondag in oktober vind.

Goed, als je dan alles gaat optellen, kom je aan het resultaat van de dag. Om twaalf uur wist Léon Juffermans dat zijn 26 vissen goed zijn voor 608 centimeter aan visvlees. Jongens, 608 centimeter! Dat is toch ongelofelijk. Hij  pakt daarmee wel de eindoverwinning op deze doodnormale zondag in oktober. John Willems doet het met 529 centimeter net even iets minder. Maar wat een resultaat! Tweede en absoluut top! Willem Olbers had van alles in de aanbieding, maar ook 498 centimeter aan vis. Wijting, bot en gul. Moet ik er nog bij vertellen dat John dus tweede in het dagklassement en Willem derde in het dagklassement zijn geworden? Nee toch… Kijken jullie zelf nog even na wie er vierde is geworden? Hoeft niet hoor, maar…….

Hielke met een kneiter van een zeebaars

Hielke met die kneiter van een zeebaars

Kort samengevat: vandaag was dus een topdag. Een dag met een gouden randje. Wat een vis. En dan te bedenken dat volgende week zaterdag de Nederlandse Federatie Brandingwatersporten een wedstrijd organiseert bij ons aan het strand. Wij zijn gastheer. Vele van jullie hebben zich opgegeven als vrijwilliger om deze wedstrijd absoluut top te laten verlopen. Naast dat wij daar hartstikke blij mee zijn, denk ik dat jullie het volgende week zaterdag hartstikke druk gaan krijgen. Als de vis dan net zo tekeer gaat als vandaag, dan………. Enne, vergeet onze “bakvrijwilligers” niet! Ik heb gehoord dat er vrachten met vis gebakken gaan worden. Dus…….., kan je niet vissen, maar heb je wel even tijd om langs te wippen in het clubhuis, schroom dan niet en kom! Sterke verhalen én lekker eten. Wat wil je nog meer?

Op 11 november vissen wij onze volgende competitiewedstrijd. Tijd is bekend en de locatie ook, mag ik hopen. Koop ook nog even wat lekkers voor de kinderen die mogelijk ’s avonds bij je aan de deur komen. En, oh ja, als je tegenwoordig bij ons op de site komt, kijk dan voor de grap even rechts bovenaan. Daar staat een agenda. Alles wat wij van plan zijn, komt daar in te staan. Wil je niets missen, kom dan gewoon regelmatig even neuzen op de site.

Oh ja, op vrijdag 16 november beginnen we weer met een knoopavond. Locatie het clubgebouw en we beginnen om 20:00 uur. Voor meer info, bekijk de agenda.