Wedstrijdverslag Kerstwedstrijd

Moet er natuurlijk nog wel eerst even gevist worden! De dagen voorafgaand aan de wedstrijd kwam de wind continue uit het zuidwesten. Dat staat altijd garant voor een mooie branding en de kans op leuke wijting, scholenbaars, kleine gulletjes en mooie botten is dan altijd zeer groot. Er zou gevist worden naar het lage tij toe, dus ook de diepere plekken achter de bank komen dan in bereik. Eigenlijk was alles tip top in orde voor een super wedstrijd met super vangsten. Groot was dan ook de verbazing dat precies op de dag van de wedstrijd de wind overwegend oost zat, de zee zo vlak als een biljartlaken was en het lage water waar we naar toe zouden vissen al extreem laag was. Oei, joei, joei dat zijn nou net de omstandigheden waar wij vanaf het strand van Castricum niet zo geweldig mee scoren. Vaak is extreem ver dan alleen goed voor een enkel visje en niet iedereen binnen onze vereniging beheerst die materie.

De wedstrijd begon dan ook wisselend. Op het ene stuk vingen ze vanaf het startsein gelijk al hun visjes en op andere plekken was het zeuren met de vis. En inderdaad de surfcasters binnen onze vereniging scoorden weer hoog. Ver, extreem ver, bracht vis. De mindere goden voor wat betreft het vergooien, moesten geduldig wachten tot het water voor hun neus laag genoeg was om de doorsteek te maken naar de bank even verderop. Zo rond een uur of elf, de wedstrijd is dan al twee uur bezig, was dat mogelijk en massaal werden dan ook de waadpakken getest op lekkage om op de bank te komen. Vanaf dat moment ging het los en ving iedereen zijn visje. Nadeel kan zijn dat je dan dus eerst die achterstand op die vergooiers moet inhalen, wil je zelf een beetje in de prijzen komen. Lijkt een schier onmogelijke zaak, maar er waren er toch een paar die het voor elkaar wisten te boksen.

Ben Prins, kan ver gooien, wist na drie uur vissen 220 cm vis op de meetlat te krijgen. Daarmee werd hij dus eerste in het dagklassement. Jan Vonk, ook iemand die ver kan gooien, had waarschijnlijk een visje te kort gevangen, want met 206 cm aan vis zat hij toch verdomd dicht in de buurt van Ben. Maar goed, deze keer moest hij genoegen nemen met een tweede plaats. Bas Rekveld is echter helemaal geen surfcaster en moet het hebben van zijn ‘luck’! En dat geluk had hij. Het hele jaar was hij al blij als hij een enkel vissie ving en nu werd het zo maar ineens een werkdag. Vis na vis werd gelandt en uiteindelijk bleef de meetlat steken op 183 cm. Goed voor een derde plaats én een onwijs blije trotse Bas. Cor Juffermans had tot elf uur nog geen schub weten te vangen, maar kon toen wel naar die zo noodzakelijke bank daar voor zijn neus. Cor rekent zichzelf ook niet tot de surfcasters en moet het dus van sluw- en slimheid hebben. Dat hebben ze geweten, want in een uur tijd trok hij toch nog 167 cm aan vis de kant op. Bot, gul, puitaal, wijting, gul en zelfs een enkele schar. Als je in de winterperiode gul, schar én wijting weet te landen, noemen ze dat in Nederland een Grandslam. Tis maar dat jullie dat weten. Henk Castricum, alleen deze wedstrijd aanwezig én zeker geen surfcaster, liet ook nog even zien hoe je moet vissen. Zijn 160 cm aan vis was goed voor het laatste waardebonnetje van Hengelsport de Egmonden. Bij de jeugd hadden we deze keer een gastvisser die beslag legde op de eerste plaats. Zijn naam is Allan Hollenberg en hij wist met zijn drie vissen 67 cm op het meetlatje te krijgen. Super als je bedenkt dat hij nog maar zo’n half jaartje vist. Kan een knoeperd worden voor de toekomst! Zijn coach Gerard Schermer is dan ook wat trots op zijn pupil.

Ik kan niet iedereen vermelden, daarvoor verwijs ik jullie naar het menu-item Wedstrijdcommissie/Competitiestand, maar vernoemenswaardig is nog wel Arie Brakenhof. Hij was namelijk de enige visser die na drie uur vissen geen enkele vis wist te landen. De rest had minimaal een vis, maar het merendeel had er zo rond de drie à vier. En dat is voor Castricumse begrippen in de maand december helemaal niet slecht. Er zijn inderdaad wijtingen, gulletjes, zeebaarsjes en botten gevangen. De bonusvissen waren puitaal, schar en ook een of twee tarbotjes en/of grieten. Daarover zijn de meningen nog verdeeld.

De volgende wedstrijd wordt gevist op 4 januari 2009. Lijkt het je leuk om ook eens mee te doen als gastvisser om te ruiken aan het zeevissen, dan ben je van harte welkom. Bel wel even met Cor Juffermans om te melden dat je ook van de partij wilt zijn. Het telefoonnummer van Cor is 0251-656479.