Asjemenou

06.00 uur zondagmorgen .

Terwijl ik de gebruikelijke zaken doe in de badkamer, nog na-mijmerend over een gezellig bezoek aan ons clubhuis gistermiddag ,valt mijn blik op het dak van de buren. Sneeuw. Getverderrie. Beneden gekomen leert een blik op de buitenthermometer mij dat het vriest. Ook dát nog. Er komt een beeld bij mij boven van wedstrijden in sneeuwbuien, snijdende koude wind , bevroren pieren en handen als ijsklompen om over zekere lichaamsdelen maar te zwijgen. Even zie ik de echtelijke sponde voor mij waar mijn teerbeminde nog heerlijk ligt te dromen. De verleiding is groot. Zal ik mij verschuilen achter de gebreide wollen onderbroek. Ik verman mijzelf. Ik ben toch zeker geen watje. Ik ga gewoon vissen én in de prijzen eindigen.
Omdat ik de spullen al in de auto had liggen kon ik mooi op tijd vertrekken. Onderweg ontwaarde ik op het fietspad langs de zeeweg twee eenzame fietsers die kromgebogen over het stuur, tegen de kluft, zichzelf een weg omhoog baande. Frank en Leon waren er weer op tijd bij.

vakantie vlieland 2011 008

Uiteraard kan er natuurlijk maar eentje de eerste zijn, Hielke. Toen ik het strand opliep vielen de weer-condities niet tegen. Eerlijk is eerlijk, het viel eigenlijk reuze mee. Amper wind, geen sneeuw van betekenis en een, zo op het oog , mooi zeetje. Terwijl ik mijn viskar richting de noord trok dacht ik dat er een vuurtoren op bad noord was geplaatst. Of liep ik sneller dan normaal en was ik al bijna bij Egmond ? Het raadsel werd echter snel opgelost. Hielke wandelde rond met zijn brandende hoofdlamp. Dezelfde die ik heb, maar dan wél opgeladen. Met Hielke aan mijn rechterkant en links géén Co, begon ik om 09.00 uur de wedstrijd.
Asjemenou, wat een stroming. Binnen “no time” lag mijn lood links van mij op het strand. Lijn nummer twee idem dito. Lekker dan, heb ik dat. Na wat hernieuwde pogingen kon ik eindelijk gaan vissen. Tja, wat zal ik zeggen. Na een uurtje kon ik één zeebaars van zeggen en schrijven 23 cm. aantekenen. En daar bleef het bij. Dat de stroming niet alleen mij parten speelde bleek wel toen Hielke mijn  lijn binnenhaalde. Wat een zooitje. Dan rest er maar één ding, het mes erin.  Het enige lichtpuntje deze morgen was het zonnetje. Zodra dat over de duinen heen kwam werd het gewoon lekker op het strand.  Wel nog een keertje beet maar dat bleek Hielke te zijn die mijn lijn haakte. Al met al koste deze wedstrijd wat onderlijnen maar goed, kan ik meteen de boel weer een beetje op orde brengen. Voor zover ik kon zien richting Egmond werd er niet veel gevangen. Ik meende in de verte nog een zeehond te ontwaren maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest.

vakantie vlieland 2 005

Ook Hielke, normaal goed voor een respectabel aantal meters kon de vis deze keer niet vinden. Halverwege de wedstrijd  één schamel botje. Dacht ik hem qua centimeters een keertje te kloppen, trek hij er met de laatste haal toch nog  een bot uit. Omdat KeesJan Castricum te verjaren was in Hedel, geen idéé waar dat ligt, stond ik er bij de prijsuitreiking en tombola alleen voor. Na het nodige rekenwerk kwam de volgende uitslag uit de bus rollen.
Op de eerste plaats Jan Stroomer met 195 cm.
Op de tweede plaats Cor Juffermans meet 98 cm.
Op de derde plaats Willem Olbers met 94 cm.

Met nog twee wedstrijden te gaan lijken de kaarten geschud. Peter Mourits op de eerste plaats met een riante voorsprong op  nummer twee, Hielke Boomsma. Maar, het is pas over als het over is. Dat wil zeggen, zondag 13 maart om 12.00 uur zullen we weten wie de Kampioen van het seizoen 2015-2016 is.

Wist U dat :

Je onder het kopje competitiestand de standen weer kunt bekijken, je moet dubbelklikken

Léon Juffermans, Sjaak Tessel en El Brakenhof met een tombola bon naar huis gingen. En néé, de bon van El géén lingerie-bon was.

Er 4 gastvissers waren die heel netjes de nul hielden.

Er daarnaast nog 10 vissers waren die hetzelfde deden.

Peter Hollenberg de lijn van Klaas Boergonje binnenhaalde en niet begreep waarom Klaas niet reageerde en lekker bleef babbelen.

Peter veel tijd kwijt was met het ontwarren van de lijnen en hij er later pas achter kwam dat het een afgeworpen lijn was.

Volgens anonieme bronnen Gerard Duin een watje was omdat hij niet kwam vissen na het vieren van zijn verjaardag en  eerder genoemde bronnen wel.

Er met 32 deelnemers maar  10,10 meter vis gevangen was  waaronder 6 zeebaarzen.

Peter Mourits veel dieper dan kniediep ging om zijn eerste plaats te verdedigen en een goed imitatie van zeehond weggaf.

Volgens Jan Stroomer, werpkanon pur sang, nanofil 30 meter verder gooit dan elke andere lijn maar dat het  voor geen meter knoopt.

Er na de volgende wedstrijd gelegenheid is om met suggesties te komen aangaande het wedstrijdreglement.

Eind april de zomeravondcompetitie weer van start gaat.

De website langzamerhand steeds beter wordt.

Ik er na 854 woorden er een eind aan ga maken.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan de Zeeuw.

P.S.  Even een woord van waarschuwing  jongens. Diep waden met een sterke stroming zoals afgelopen zondag is eigenlijk niet  weggelegd voor mensen korter dan 2 meter of zoiets. Niets is het waard om ondersteboven af te drijven naar Timboektoe  of een ander afgelegen oord.                                                                     G.J.

Naam Lengte Baars Punten zonder aftrek Punten
Vonk J. 20
Wensveen,Dennis 20
Zomerdijk M. 20