Botencommissie.

Keuringseisen voor kleine zeeboot bezitters leden Zeehengelsportvereniging de Salamander.

1. De boot moet van goede kwaliteit zijn, denk hierbij aan polyester of rubber.
  2. De boot moet beschikken over minimaal twee luchtkasten.
  3. De boot moet over goede bergruimten beschikken.
  4. De boot moet minimaal 4.20 meter lang zijn.
  5. Er moeten 2 goede roeiriemen met bijbehorende dollen en/of een reservemotor van minimaal 4 pk op de boot aanwezig zijn.
  6. Aan de zijkant van de boot moeten grijplijnen aanwezig zijn.
  7. Het anker op de boot moet van goede kwaliteit zijn en goed ankeren. Er moet minimaal 40 meter ankerlijn aan boord zijn.
  8. De hoofdmotor van de boot moet een vermogen van minimaal 7,5 pk hebben.
  9. Op de boot moet een goed werkend vloeistofkompas aanwezig zijn.
  10. Op de boot moet een hoosvat van minimaal 3 liter aanwezig zijn.
  11. Op de boot moet een toeter aanwezig zijn die niet op perslucht of elektriciteit werkt.
  12. Op de boot moet een handspiegel zijn om signalen te geven.
  13. Op de boot moet een scherp mes zijn. Tip: Maak vast met een touwtje  +/_50 cm.
  14. Voor iedere opvarende op de boot moet een reddingsvest en/of een overlevingspak aanwezig zijn.
  15. Op de boot moet een lifeline van +/_10 meter aanwezig zijn. Aan een van de uiteinden deint een kleine boei bevestigd te zijn.
  16. Op de boot moet een radarreflector aanwezig zijn. Deze moet minimaal 1,5 meter boven de boot uitsteken.
  17. Op de boot moet en zwarte ankerbal aanwezig zijn. Tijdens het ankeren moet deze het hoogste punt van de boot zijn. Bevestiging boven de radarreflector word aangeraden.
  18. Voor het varen moet de hoofdtank vol met brandstof zitten en aan boord moet tien liter reservebrandstof zijn.
  19. Om signalen af te geven is een van de volgende attributen verplicht om aan boord te hebben. Seinpistool, vuurpijlen of handflairs.
  20. Tijdens het varen moet vers drinkwater ruim voorhanden.
  21. Op beide zijden van de boot moet een duidelijk leesbaar CAS-nummer aanwezig zijn. Ditzelfde nummer moet op de bij de boot horende trailer staan.
  22. Tijdens de stalling moet de boot zijn afgedekt met een passend afdekzeil van goede kwaliteit.
  23. Op de boot moet een ABC- brandblusser met een inhoud van minimaal 2 Kg aanwezig zijn.
  24. De bij de boot horende trailer dient van goede kwaliteit te zijn en word tijdens de bootinspectie beoordeeld.

Het bestuur en de botencommissie zijn niet aansprakelijk voor schade of diefstal van              materialen c.q. uitrusting of lichamelijk letsel.

Aldus opgesteld d.d. 20 februari 2008.

De botencommissie namens het bestuur van Zeehengelsport vereniging  Salamander.