Nog steeds veel vis!

Of het nou komt door klimatologische veranderingen of door de opwarming van het zeewater weten wij niet, maar feit is wel dat dit seizoen alle records voor wat betreft visvangsten worden gebroken. En de wedstrijd van afgelopen zondag heeft daar zeker aan meegeholpen. Want ook deze zondag zijn er weer meters vis gevangen.

Bij aanvang van de wedstrijd was de lucht nog donker en zwaar bewolkt. Je moest blijven bewegen om jezelf warm te houden en de hengels voelden aan als de voeten van mijn vrouw. Gelukkig was het wel droog en van de aanwezige wind had niemand last. Wat me ook opviel, waren de fanatieke gezichten van sommige vissers die in de top tien van het algemeen klassement staan. Is ook wel logisch, want zeker in de laatste vier wedstrijden is het zaak om minimaal aansluiting te houden en als het even kan zelfs nog een plaatsje te stijgen. Niemand wist wat er te verwachten viel, maar dat eenieder tot het gaatje zou gaan, was bij voorbaat al merkbaar. Gelukkig waren er diverse mooie gaten te vinden tussen de zandbanken zodat er voor iedereen wel een topstek aanwezig was. Je moest hem natuurlijk nog wel even vinden. En aan het eind van de wedstrijd bleek, dat sommige daar heel goed in waren en anderen een stuk minder.

De wedstrijd was nog geen kwartier oud toen ik mijn eerste vis, een bot van 27 cm, al mocht landen. Tegelijkertijd draait mijn broer Frank ook een bot binnen. Deze was zelfs 33 cm groot. Léon en Ronald volgden snel en al gauw kwam bij ons het besef dat dit wel eens zo’n dag kon worden waar je jaren later nog over praat. Na drie uur vissen, kan ik nu al zeggen, dat ik deze wedstrijddag al bijna weer vergeten ben en nu al uitkijk naar de volgende wedstrijd. Wat we fout hebben gedaan, weet ik niet, maar uiteindelijk hadden wij met zijn vieren samen maar 12 vissen. In den beginne dachten wij nog, niet slecht! Maar al bij de auto hoorden wij dat wij bij de mindere goden zaten. Er kwamen mensen voorbij die in hun eentje al 12 vissen hadden gevangen. En die hadden ook nog eens gehoord dat er ook mensen waren die nog meer hadden gevangen. Mijn hoop is de top tien, maar na vandaag wordt dat wel heel erg moeilijk.

{gallery}20100103{/gallery}

Wat te denken bijvoorbeeld van Willem Castricum. Volgens mij had hij 14 vissen met een totale lengte van 336 cm. Echt geen kattenpis! Vergeleken met hem heb ik staan hengelen en hij staan vissen. Absoluut top. Hij vertelde mij ook nog dat hij continue Paul Hollenberg heeft staan roepen om bij hem te komen vissen. Pas om elf uur gaf Paul daar gehoor aan en ving Paul in het laatste uur, hij had nog maar 1 botje, nog negen vissen erbij. Negen vissen in 1 uur! Ik had er in drie uur tijd maar drie! Rob Jongkind had zijn topstek van een paar wedstrijden terug weer gevonden en kon aan het eind van de wedstrijd 259 cm aan vis op de meetlat leggen. Ook zo’n fantastische hoeveelheid vis. Klasse hoor! Hielke Boomsma, wéér hij, wist 10 vissen te landen en had daarmee 229 cm aan schubben op de kant gehaald. Waarachtig ook geen lullige prestatie. Helemaal niet als je bedenkt dat hij hiermee eerste in het algemeen klassement is geworden. Jan Vonk, die vlak naast Hielke stond te vissen, had een minder gaatje gevonden en moest genoegen nemen met drie vissen. Resultaat is dat die nu naar de tweede plek is verhuist.

Om de cadeaubonnen compleet te maken, kan ik nog vermelden dat Jan Stroomer met 226 cm beslag legde op de vierde plaats in het dagklassement en dat Aad Hollenberg met 221 cm de vijfde plek opeiste. Weten jullie dat tot en met de zevende plek iedereen boven de twee meter vis heeft gevangen? Pas bij de zestiende visser in rij komen we onder de meter voor wat betreft gevangen vis. En in totaal is er meer dan veertig meter vis gevangen deze wedstrijd! Over het algemeen bot, een paar mooie maatse scharren, een paar kleine gulletjes en ook nog wat verdwaalde kleine wijtingen. Al met al een topdag dus. En eerlijk is eerlijk, het merendeel van de aanwezige vissers zal het tot in lengte van jaren nog over deze dag hebben. Ik niet, ik ben hem nu al vergeten!

Rest mij nog te vertellen dat er nog drie wedstrijden gevist worden en de eerstvolgende is op zondag 24 januari. Tijd van aanvang is zoals te doen gebruikelijk om 09:00 uur en om 12:00 uur gaan we de balans opmaken van al datgene wat er is gevangen. Ik hoop veel!