Veel scharrelende scharretjes

met de mededeling dat het “minnetjes” was. Maar drie botten en 17 zeebaarzen. Gelukkig is hij nu aan het “vogelen”, maar ook zijn glimlach zal lang zijn gezicht plooien.

Vandaag is het zondag 25 september 2011 en zeevisvereniging de Salamander vist een reguliere wedstrijd. De zee is zo glad als een spiegel en het zou vandaag bloedheet worden. Geen branding en geen stroming. Over het algemeen slechte voortekenen. Maar ach, als de zomer al slecht was en het wordt een mooie dag, waarom zullen wij er dan geen mooie dag van maken? Hebben we gedaan! Klokslag negen uur vliegen de zeepieren, zagers en mesheften richting Engeland en kan het spektakel beginnen. Wat denk je? Nog binnen de vijf minuten heb ik al aanbeten op beide hengels, en nee het zijn geen krabben. Echt mooie aanbeten. Co Molenaar die een hondertal meters links van mij staat, draait zijn eerste vis al binnen en ook Ronald Stam die weer een hondertal meters rechts van mij staat, draait er een binnen. Ik weet niet wat. Peter Zijp staat echter een tiental meters links van mij en die draait een schar binnen. Frank volgt prompt en ook die draait een schar binnen. Mooie schitterende scharren. Mijn aanbeten heb ik helaas toen niet om kunnen zetten in resultaat. Maar dat kan vast niet lang uitblijven. Toch?

Vissen op Vlieland

Schitterende zee bij Vlieland!

Léon komt langs en heeft een schar en een bot om te laten meten. Sjezus, de vis vliegt mij om de oren. Kom op Cor, pak ze! Geloof het of niet, maar ik heb de hele wedstrijd schitterende aanbeten gehad, maar ik heb er helaas maar één kunnen omzetten in resultaat. Frank daarentegen was helemaal los en ving de ene na de andere schar. Allemaal op levende mesheften. Kan je kopen bij Riks Hengelsport in Beverwijk. Co Molenaar moet de dag van zijn leven hebben gehad want die bleef vis binnen halen. Ben en Jan die rechts van mij staan, draaien ook geregeld hun visjes binnen. Alleen ik ben een beetje langzaam begonnen. Om vijf voor tien haal ik mijn eerste visje binnen. Ik dacht een ansjovis, maar na nader inzien, bleek het een spiering te zijn. Is bijzonder, want ik heb nog nooit zo’n visje gevangen en ik vis niet sinds gisteren. Valt het jullie op dat er al heel veel schar gevangen is? Is ook bijzonder. Geloof mij.

Als er vis wordt gevangen en het is ook nog eens een wedstrijd, heb je winnaars. Vandaag mag John Willems met drie mooie grote scharren en botten het ereschavot plek vijf betreden. Hij heeft al met al 65 centimeters aan vis. Frank Juffermans die de vorige wedstrijd alweer een beetje begon te ruiken aan vis, deed het vandaag dunnetjes over en pakte mooi de vierde plek met 113 centimeters aan schar. Willem Olbers die al tijden alleen in de Zuid staat te vissen, heeft ook deze keer weer de centimeters. Welgeteld 130 centimeters en dat waren botten en scharren. Jan Vonk begon goed en eindigde ook goed. 158 centimeters aan bot, schar en een spiering. Heerlijk gevist en spannend tot het einde toe. Zoals iedere wedstrijd kent ook die van ons een winnaar, Co Molenaar had botten en scharren. Alles bij elkaar opgeteld 164 centimeter en goed voor de eerste plek op het ereschavot.

Weten jullie hoe bijzonder het is om schar te vangen in september vanaf het strand van Castricum? Niet? Wees dan maar blij dat je erbij was, want dat is echt bijzonder. Lees even de afgelopen week. Bot, wijting, gul, zeebaars, schar en spiering. Niet echt een rot resultaat. Toch?

Een kleine schar

Een klein scharretje.

Nu nog even een zaak die onze hele vereniging aangaat. Rob Jongkind, onze secretaris, heeft aangegeven dat dit zijn laatste jaar als secretaris is. Een en ander valt niet meer te combineren met zijn privéleven en om die reden heeft Rob aangegeven dat hij er na dit seizoen mee stopt. Wettelijk moeten bestuursleden altijd een lopend seizoen afmaken en dat doet Rob dan ook, maar al nu wordt gevraagd of er iemand binnen de vereniging is die interesse heeft in de functie van secretaris bij Zeevisvereniging De Salamander. Lijkt dat jou een leuke uitdaging, neem dan even contact op met Peter Mourits of Rob Jongkind. Het nog lopende seizoen kan je dan meelopen en tijdens de eerstvolgende jaarvergadering krijg je de titel “Secretaris” officieel. Lijkt gewichtig, maar valt reuze mee. Wil je graag de vereniging ondersteunen en zie je de functie van secretaris wel zitten, neem dan even contact op met Peter of Rob, de rest volgt dan vanzelf.