Waar zit de vis dan?

{phocagallery view=category|categoryid=38|limitcount=1|displayname=1|float=right}Een grijze sluier kruipt over de duinen richting zee en de branding , die wij zo graag wilde hebben, kruipt in zijn schulp en gaat af. Resultaat? Een vreselijk vlakke zee met kristalhelder water ligt voor onze voeten en nodigt helemaal niet uit voor spectactulaire vangsten. Blijkt al met al nog te kloppen ook, maar dan moet je dus wel drie uur verder zijn om te zien dat het klopt. Al die tijd tot de bevestiging dat het echt niks is, sta je tot het bot gespannen te vissen alsof je leven er vanaf hangt. Komt ook nog bij dat je weet dat Hielke er niet is en je hem eigenlijk een vreselijke loer wilt draaien. Tenminste, ik wil dat. Eigenlijk ook weer niet, want een wedstrijd is nooit een wedstrijd als de gladiatoren er niet allemaal zijn. Nou weet ik dat Hielke onwijs nieuwsgierig is, dus hieronder een verslag van de wedstrijd.

Negen uur vangt ‘onze’ wedstrijd aan. Om één over negen heb ik toch verdikkeme al mijn eerste tuk…! Sla ik aan, is het nog bingo ook. Een mooie bot glijdt over het strand. Nog geen twee minuten daarna staat Peter Zijp zijn eerste bot binnen te draaien. Oei, joei, joei, joei dat gaat helemaal niet goed Hielke. Toch? Nou maar hopen dat het hier bij blijft. Ik moet je teleurstellen, om half elf belt Kees mij op en die vraagt, én? Ik zeg 1 en Peter ook 1. En jij, vraag ik. Ook 1, zegt ie nog. Oh ja, Jan Vonk en Nico Mooij hebben er ook een. Ik wens hem succes en ga voor nummer twee. Ik ruik mijn kans. Kenners kennen dat…

Tot op het bot gemotiveerd, weet ik er nog twee bij te vangen. Peter Zijp pakt er ook nog een en bij Leon staat zijn hengel ook al te trillen. Kan niet anders dat dit gaat uitlopen op een drama voor Hielke. Toch? Dat valt uiteindelijk wel mee. Bij mij blijft het bij drie vissen, en ik word nog tweede ook in het dagklassement. Is er dus één, die beter wist te vissen dan ik. En dat is Liesbeth Welp. Nou is die het afgelopen halfjaar al continue vreselijk goed bezig, dus voel ik mij niet helemaal gepasseerd met die tweede plek. Komt nog bij dat ik liever een vrouw boven mij heb, dan een man! Petertje Zijp, die stiekermerd, is vanaf het begin van de competitie ook al driftig bezig en die twee visjes van vandaag waren weer genoeg voor een hoge klassering. Kees Zonneveld had er drie! Twee onbekende visjes van ieder 13 cm lang en een bot, goed voor de vierde plek en volgens mij was Hans Welp vijfde met twee platvissen. Paul Hollenberg had ook drie vissen, maar een van die vissen was maar 8 cm lang. Net niet genoeg om mee te mogen tellen. Sjaak Tessel heeft mij ook nog zijn ‘zeebaars’ laten meten, 8 en een halve cm lang was die muiter. Leuk voor de statistieken, maar te kort voor de waardebonnen… Hiermee zijn alle toppers genoemd en laat ik lekker in het midden hoeveel mensen er nog meer vis hadden. Rest dus niets anders dan de competitie-uitslag te lezen om alles te weten.

Op 18 oktober gaan we opnieuw los en nu ik weet hoe het moet, ga ik echt los. Liesbeth kan jij een rustdag inlassen? Win ik ook eens een keertje. Is gekheid. Ik hoop dat jullie er allemaal zijn en wat ik nog meer hoop, is vreselijk veel vis. Dat wil ik wel weer eens meemaken. Iedereen meer dan drie meter vis, en ik drie meter en een beetje meer. Jullie ook? Veel plezier op de kermis!