Wind, regen en heel veel vis,

Iedereen wist wel, het eerste uur moest het gebeuren. We starten om negen uur en om half tien hield eb het voor gezien en ging vloed er vol voor. Geholpen door de wind, beaufortje 4, 5 misschien wel 6 durfde vloed wel en kwam die vol de zee uit. De patser! Het eerste uur konden we nog mooi vanaf de bank het diepe zwin opzoeken en dat bleek gewoon vol met vis te zitten. Vanaf minuut 1 was het bij de meesten direct raak en zag ik links en rechts om mij heen al hele mooie bot de kant op komen. Zelf deed ik ook lekker mee hoor.

In de loop van de wedstrijd, de stroom kwam er toen goed in, was het zaak om je onderlijn met lange aaslijnen om te ruilen voor een onderlijn met korte aaslijnen. Onze standaards moesten ook per kwartier naar achteren omdat het water gewoon de kant op vloog. Vingen we in het begin van de wedstrijd nog veel bot en wijting, toen de stroom er in kwam, werden het ineens zeebaarzen. Nog flinke ook. Ik heb exemplaren gezien die de veertig cm met gemak haalden. Bijzonder als je bedenkt dat het al eind november is en je zou verwachten dat de flinke zeebaars al lang al vertrokken zou zijn.

Veel vis of weinig vis, iedere wedstrijd levert bij ons altijd een winnaar op. Willem Olbers haalde weer eens ouwerwets uit en met ruim vier meter vis was hij echt de uitblinker van vandaag. Sjaak Tessel zat dicht tegen de vier meter aan en pakte daarmee de tweede plaats in het dagklassement. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij was Hielke met bijna drie en een halve meter vis derde, Frank vierde en Jan Stroomer vijfde. Die hadden dus allemaal ruim drie meter vis! Chapeau! Ik ga niet iedereen opnoemen, maar ik weet dat er ontzettend goed vis gevangen is. Mijn anderhalve meter leverde mij de 16e of 17e plaats op. Zijn er dus ruim 15 die gewoon meer dan anderhalve meter vis hebben gevangen. Ik weet ook dat Aad met zijn vangst genoegen moest nemen met de 38e plaats! Arme Peter Zijp.

De volgende wedstrijd is op 20 december 2009. Tijd van aanvang is bekend en de locatie ook. Toch? Kenners weten dat dit onze traditionele ‘Kerst’-wedstrijd is. De wedstrijdcommissie heeft al toegezegd dat de borrels voor hun rekening zijn en of er nog meer verrassingen zijn, weet je pas als je er geweest bent. Ik ben er, jullie ook?